Cykelruten

Trafikborgmester Morten Kabell fra EL har fået julelys i øjnene. Trafikken over Inderhavnsbroen er ganske markant på 10 – 12.000 cyklister i døgnet.

Det han ikke oplyser er, om broen aflaster trafikken i Torvegade dvs. den gennemkørende trafik fra Amager til City? Det var ideen med en cykelrute.

Trafikken i tal.

  • I alt blev 10.858 cykler og 11.051 fodgængere registreret ved en manuel cykeltælling torsdag d. 18. august mellem kl. 7 og klokken 19.
  • Lørdag d. 20. august i samme tidsrum blev der registreret 18.451 fodgængere samt 9.226 cykler.

Fodgængere er nok mest turister.

Mangfoldighedens Christianshavn

Den Gule Enke & Det Hvide Snit

Politiken dokumenterer i dag hvordan de to almene boligforeninger har spærret for adgang til kaj arealerne.

Det som er offentlig promenade, for alle de 43 km kaj i Københavns Havn skulle være udlagt til offentlige områder, er inddraget til privat område, og i Det Hvis Snit har man aflåst for fodgængere.

Men det er såmænd kun to ud af flere eksempler på de forsøg der gøres for at privatisere offentlige områder på Havnen.

Afspærringerne er sammen med brorsten blevet til en sag for Nationen.

Posthusgrunden

Samtidig meddeler Danica, at de absolut ikke vil indskrænke det påtænkte byggeri på Posthusgrunden, med flere højhuse til kontor og erhverv. I BR er der endnu ikke taget beslutning, men som Venstre udtaler, så er der jo sådan set ledigt erhvervsbyggeri nok, men omvendt må man tilgode de kræfter som vil investere i byen. S & K har sagt.

Det har da også betydet at BR den 22. august vedtog en startredegørelse for byggeriet, og indsigelser overfor lokalplaner i København, har byens borgere ikke haft det store held med. Det forlyder at Danske Bank og flere af deres samarbejdspartnere er interesserede i at samle deres aktiviteter i Danicas projekt. Danske Banks Hovedsæde er i dag solgt, og de bor, i de 17 bygninger komplekset omfatter, som lejer.

København i august

Orlogsmuseet ud til kanalen er sat til salg.

Freja Ejendomme har sat det tidligere Orlogsmuseum til salg for 60 mio. kr. Bygningen fra 1781 blev bygget som en sygehusfløj til Søkvæsthuset, som senere blev brugt som fængsel.

Ejendommen har været gennem en større renovering og fremstår med store rum og flotte plankegulve. Ejendommen er fredet og Kulturstyrelsen er inde over den fremtidige anvendelse.

DSB, Kalvebod Brygge 32 er sat til salg den 17. august.

Der er dog allerede fremsat over 100 bud fra investorer, som vil bo tæt på Posthusgrunden, hvor et nyt forslag med høje runde tårne også giver anledning til lokale protester, og det forventes at blive forkastet i BR. Der bygges for højt, for tæt og for kompakt.

Events

De anklagede sælgere af hash på Fristaden under aktionen sidste år er begyndt at erklære sig skyldige for at spare på straffen. Efter de første 13 retsmøder har otte af 14 tiltalte sælgere valgt at tilstå. I den næste sag, som skulle være begyndt i Københavns Byret onsdag, har mindst 10 af de 16 tiltalte sælgere valgt at tilstå på forhånd, hvorfor sagen mod de resterende er udsat.

Metro arbejdsulykkerne er opgjort, og er på vej mod 400 eller langt over det acceptable. På Rådhuset er en sag om fyringer, som er sket med baggrund i deltagelse af et kursus, blevet en varm kartoffel for Frank Jensen, men ellers har byen endnu engang taget festtøjet på, og afholder Copenhagen Pride i den centrale by med 100 events over en uges tid.

Den 18. september lukker byen ned igen for at afvikle en halv marathon, som skal kombineres med Bilfri by dagen, som for en udgift på 400.000 kroner mod den den oprindelige udgift på 5 mio. kroner har kunnet genbruge afspærringerne. En reduceret udgave af København uden biler er i vente.

En hjemløs har voldtaget en kvinde på 30 år under hendes joggingtur på Østerbro tidligt på morgenstunden, og næsten slået hende ihjel. Romaerne har indtaget flere parker i København, og det med et massivt svineri til følge. Det samme svineri har en studenterfest i Dyrhaven, med 8.000 deltagere, medført, hvor skatteborgerne skal betale for oprydningen. 180 skulle behandles af samaritter, mindst 15 personer blev indlagt med høj promille, og de 2 af dem skal prise sig lykkelige over at være kommet hjem fra festen med livet i behold.

Seneste om brug af borgernes skat:

Kommunen er forsvarsløs over for de 6.000 udsættelser i almene boliger,  som følge af ny regler om kontanthjælp, som træder i kraft til september.

På den måde kan jo også skabe luft i boligmassen. Den overskydende skat fra sidste års budget er på  585 millioner kroner, og de skal bruges på følgende måde.

Til en ny skøjtehal afsættes 153,3 millioner og til modtagelse af flygtninge 44 millioner.

– Renovation af Hyltebjerg Skole i Vanløse –  141,5 millioner

– Renovation af botilbud for personer med psykiske lidelser- 132 millioner

– Ny praktikpladser til unge – 36,7 millioner

– Pcb-forsegling af en bygning på Gasværksvejens skole – 5,2 millioner

– Boliger til hjemløse – 5,5 millioner

– Nedsættelse af sagsbehandlingstiden for borgere der fx skal i fleksjob – 4,5 millioner

Bilfri By

Borgmester Morten Kabell fra EL ønsker at fjerne 500 p-pladser til biler for at reservere pladserne til el. biler. De eksisterende 482 ladepladser står tomme i 6 ud af 10 gange i løbet af et døgn, så forslaget gavner ikke nogen, men generer sikkert nogle tusinde københavnere. Måske det er for at gøre noget ved luftforureningen, som kommunen kritiseres for af EU gennem mange år ikke at tage seriøst. Forslaget skal op i BR mandag.

Arkitektur

I ugens løb er der fremsat kritik af byens arkitektur, som sker hen over hovedet på dem som skal leve med den. Frank Jensen afviser:

Overborgmester Frank Jensen (S) svarer på kritikken.

Selv om Frank Jensen (S) anerkender, at borgerne ofte er dem, der bedst ved, hvad der er behov for i et lokalområde, er det ikke altid muligt at tage hensyn til borgernes ønsker:

»Ofte er der en økonomisk ramme, vi skal overholde, og som gør, at vi ikke altid kan imødekomme borgernes indvendinger«, skriver Frank Jensen, der ikke ønsker at stille op til interview, i en mail. Han genkender ikke billedet af en stadigt mere monoton by og peger på Bolsjefabrikken i Nordvest som eksempel.

Hvorfor nogle arkitektstuer vinder lige lovlig mange konkurrencer, har overborgmesteren dog et bud på:

»Nogle bliver særligt dygtige og vinder derfor konkurrencer. Men over tid synes jeg, der er mange forskellige arkitekter, som har haft og får mulighed for at præge byens rum«.

Den økonomiske ramme er metroen, som skal finansieres af de mange byggerier.

Betjente i Gabestok

  • Solgt. Billede af Kuglegården, læs nedenfor

Havnetunnel på vej !

Penge til en forundersøgelse til 20 mio. kroner er nu fundet, og arbejdet kan gå i gang.

Hashhandlerene er i defensiven og desperate.

Christianias svar på politiets offentliggørelse af en række fotos af stenkastere er at udstille de involverede betjente og persondata på en hjemmeside indregistreret på Island.

Billige boliger

Hvis billige boliger er ringere boliger, så er konceptet uden mening.

Nyt koncept er undervejs med byggeri af billige boliger godkendt i Københavns Kommune. De almene boligselskaber AAB, Lejerbo og fsb skulle være parate til at bygge småt og smart, eller kompakt og funktionelt, hvilket lyder som en reklame for en vare man skal være forsigtig med at investere i. Det billige består nemlig i, at arealet i boligen beskæres, så måske det er en ny model for et Chambre de Bonne.

Kuglegården

Forsvarets ejendom på 25.640 m2, Kuglegården på Arsenaløen, er solgt til Mogens de Linde for 253 mio. kroner. Ejendommen er opført i 1742 for sø arsenalet til opbevaring af flådens artilleri, og er i dag indrettet som kontorejendom. Forsvaret er ude i 2016, hvor efter ejendommen skal lejes ud. I forvejen har der i en længere periode stået 430 m2 kontorlejemål tomme i Base Camp. Mogens de Linde er i forvejen ejer af et 15.000 m2 stort område på Quintus Bastion.

Udvikling af Quintus Bastion.

Byggeselskab Mogens de Linde har til hensigt at opføre eksklusive ejerlejligheder og rækkehuse på Quintus Bastion.

Quintus Bastion hører med til Voldanlægget, som er Københavns befæstning fra 1600-tallet. Sammen med Sixtus er Quintus bastion er den nordligste Bastion, omkranset af Krudtløbet, Søminen og Minebådsgraven. Quintus er fredet og omfattet af museumsloven, hvilket betyder, at det kun er de allerede eksisterende bygninger, der kan benyttes, ligesom voldområdet ikke må ændre karakter.

Boligerne etableres i de eksisterende og fredede ejendomme, som tidligere blev benyttet af Søværnet. Der etableres i alt 19 rækkehuse på ca. 88-133 m2 og 23 ejerlejligheder på 87-175 m2.

Daligdag på Christianshavn

En hændelse ved metroen viser med al tydelighed den virkelighed vi som borgere i en kriminel bydel skal leve med.

Læs på TV 2 Lorry, hvordan publikum tilråber politiet ved metroen på Christianshavns Torv. Det er skræmmende.

Københavns Politi har den 4. august bragt billeder af 16 stenkastende christianit sympatisører tilbage ved en aktion som fjernede hashboderne, hvor 4 personer dagen efter er anholdt, og 2 andre er identificeret.

I BT kan man læse, at Christiania bør omdannes til studieboliger. Et forslag fremsat af blogger og debattør Anne Sophia Hermansen. Det sker i en tid, hvor forældrekøb og boligmanglen til de studerende igen fylder avisoverskrifterne. Prisen for et hummer i hovedstaden skulle ligge på omkring 4.500 kroner pr. måned, så SU velfærden kommer vist ikke rigtigt de rigtige tilgode!

Samtidig kan vi læse at de 16 billige boliger som blev bygget i Sydhavn under Ritt Bjerregaard er steget næsten 100% i pris, grundskyld og bidragssatser er blandt årsagerne, og om 2 år venter tilbagebetaling af million lån. Billige boliger kan kun blive billige, hvis andre betaler for dem, siger eksperterne og peger på de almene boliger, som slet ikke er billige. For at undgå enklave dannelsen, skal der proppes alment byggeri ned blandt dyrt lejlighedsbyggeri, udtaler professor Jens Kvorning til Politiken.

Billige boliger får vi kun hvis prisudviklingen vender. Den vender den dag man begynder at planlægge byen efter nogle andre kriterier. Hvilken by er det københavnerne vil have må være spørgsmålet, hvordan får vi den og hvad koster det. Men det er i dag for sent, byen er planlagt og metroen har taget magten. Redaktionen.

To af broerne i bydelen, Cirkelbroen og Inderhavnsbroen, fungerer igen, men hvorlænge?

Christiania advarer folk mod spillet Pokémon, da det brugt på Christiania kan blive misforstået af de mange kriminelle, og dermed risikerer man i værste fald at sætte sit liv på spil. Det er nok slet ikke smart at spille det på Christianshavn.

Huspriserne i det indre København udviser pludselig en vigende tendens, køberne underbyder salgspriserne, måske affødt af de mange klager om støj i nattelivet, hvem ved. Måske de har toppet omkring de 7 – 10 mio. kr.

Det synes uagtet fortsat at være attraktivt, for mange velhavende ældre med stor friværdi, at bosætte sig i de ny bydele, som Carlsbergbyen og i Nordhavn. De kan betale prisen, ofte kontant, og det skulle i 2015 dreje som om et overskud på tilflytningskontoen på omkring 1534 personer, som på et tidspunkt skal i ældrepleje, og måske på plejehjem i København. De har vist ikke den samme standard.

Grunden til at mange vælger at bo i byen skyldes flere ting, hvor nærhed til børn, det kulturelle udbud og varierede spisesteder trækker i en drøm, mens havearbejdet, som græsplæne og hækkesaks skubber på. Elevator eller stueetage er dog et “must” for de fleste.

Sandheden bag tallet 1.000 ny borgere i København om måneden.

Spekulation eller reel boligmangel!

Berlinske offentliggør i dag de tal som ligger bag befolkningstilvæksten i København i 2015.

Det er ikke tilflyttere fra resten af landet, flugten fra land til by, som får befolkningstallet til at stige i København.

De 11.297 ny københavnere, som byen fik i 2015, er primært nyfødte børn og indvandrere, og fordeler sig med et fødselsoverskud på 5.770 og 6.023 indvandrere, dvs. nettoindvandring fra udlandet. I forhold til resten af landet, fra land til by, så var der et minus på 211 personer.

Oplysningerne indeholder ikke tal for de studerende, som på årsbasis udgør en temmelig mobil gruppe. Flere studerende, flere københavnere, og for denne gruppe gælder, at forældrekøb af lejligheder har været med til at smadre prisstrukturen for de mange små billige lejligheder.

København bygger i dag etagebyggeri i kasser, hvor flere mener at byen står overfor en gigantisk oprydning af boligmassen, da mange boliger iflg. forskellige udsagn ikke har de kvaliteter som forventes til specielt miljø og udenoms plads, som er et “must”for mange.

Derfor kan mange københavnere, og ikke mindst de studerende, være på en gennemrejse, men i 2015-2016 synes mange unge familier alligevel at vælge bylivet i en lejlighed, frem for en bolig på landet, hvilket lægger et prismæssigt pres på familieboligerne. Denne stigning betyder samtidig at der frigøres kapital til at købe et billigt hus på “landet”.

 

Inderhavnsbroen åbnet med 3 års forsinkelse

Christianshavn og Fremtidens København

Broen som forbinder Nordatlantens Brygge med Gammelholm, og som har været på vej i flere år, er blevet taget i brug den 7. juli 2016. Det gør det nemt at komme fra Aladdin til Nyhavn. Officielt bliver den indviet i august måned.

Nu mangler vi så bare normaliseringen af Christiania bliver gennemført som aftalt (det har foreløbig taget 5 år siden aftalen blev indgået), og at der skabes en bymæssig struktur med sammenhæng mellem de mange projekter, som er undervejs i Strandgade fra klodsen som skal bygges på Christiansholm til Cirkelbroen og Langebro.

Lorry skriver om Inderhavnsbroen, som erstattede en tunnel mellem Dokøen og Kvæsthusbroen : Broen blev i 2006 doneret af A.P Møller Fonden med et gavebrev på 165 millioner kroner. Siden er prisen blevet opjusteret flere gange og i 2014 lød prisen på omkring 240 millioner kroner. Københavns Kommune skulle finansiere 60 millioner kroner.

Drift

Prisen for drift har de første 14 dage kostet de københavnske skatteydere 110.000 kroner, og noget kunne tyde, på at det bliver en kostbar sag for byens borgere. Det skyldes, at kronerne dagligt triller fra rådhuset mod de nyasfalterede veje og glatte belægning på Inderhavnsbroen og lige ned i fire vagters lommer. Hensynet skyldes iflg. Kommunen sikkerhed for borgere og turister, som skal vænne sig til, hvordan broen åbner og lukker, skriver Ingenøren. Selve den personlige overvågning er en midlertidig løsning, fortæller centerchef for Københavns Kommune Karen Margrethe Krogh til Ingenøren.

Fremtidens København

I Information skriver Jan Geel om hans syn på Fremtidens København, og i den sammenhæng bør det nævnes at her på stedet synes vi, at Christianshavn som bydel, de senere år er blevet en kønsløs bydel, hvis eneste formål er at tilgodese turismen i København, og det kriminelle værksted på Christiania :

Trejde gang var et wake up call

Politiet har tre gange på en uge fjernet hashboderne på Christiania, og kilder refereret i Politiken indrømmer nu, at Fællesmødet har mistet kontrollen med hashhandelen, hvilket vil sige kontrollen med området fra hovedindgangene i Prinsessegade til Voldene, at der er flere internt på Fristaden som har mistanke om salg af kokain, at Pusher Street er ude af Christianias kontrol, og at det hele er politiets skyld. Fonden har holdt sig tavs, de har ikke informeret politiet om kokain salg, men den 27. juni skal der mellem Christiania og politiet afholdes et møde.

Politiken, som skriver om sagen, oplyser den 28. juni, at Fonden og en kerne af beboerne på Christiania er enige med politiet, (flere drab er gennem årene knyttet til Pusher Street), at vold er uacceptabel, men det er ligesom ikke Christianias anliggende! Det har Foldschack hævdet i alle de år han har været den formelle administrator / ejer af området, senest på gårsdagens møde.

Fri hash kan man heller ikke blive enige om, eller rettere, man er efter dialogmødet mellem politi og Christiania ikke kommet et skridt videre, bortset fra, at politiet mener, at kunne skimte sprækker i opbakningen bag hashhandlen blandt nogle af beboerne, som giver udtryk for, at christianitterne har mistet kontrollen.

Foreløbig er alt ved det gamle. Kriminaliteten er ikke Christianias problem, det er uagtet de mange barrikader og adgangsproblemer alene politiets problem, og hos Fonden er der ikke hjælp at hente. Det er som at tømme Øresund med en teske, gentager Foldschack, som er blevet en af mafiaens bedste væbnere. Politiet vil søge at samarbejde med kommunen, men i BR har Morten Kabell fra TMF kritiseret politiet voldsomt for at blande sig i hans trafikpolitik, og han er vist mere på mafiaens selvtægts hold og fri hash, end han er på borgernes retssikkerhed side. Det har han på glimrende måde visualiseret med renoveringen af Prinsessegade, som har sat en tyk streg under denne status quo overfor den eksisterende milliard kriminalitet, som finder sted i hjertet af København. Hvor længe mon det får lov at fortsætte?

Natten til fredag den 1. juli ryddede politiet i en opfølgningsaktion Pusher Street 2 gange, og 14 dage efter blev flere betjentes persondata, med foto, familie og privatadresser sat på en opslagstavle på Face Book. Hadet trives i København.

Københavns Klondike

Frederiksberg er begyndt at opkræve p-afgifter, som man gør det i København. Det er vist 35 kr. i timen det koster at parkere nu om dage. Der er ikke p-pladser nok til alle byens borgere, og mange steder er fremmekommeligheden kaotisk. Nu er bystyret imidlertid blevet sure på Frederiksberg, da bilerne fra Frederiksberg flytter til København, som jo ønsker bilerne ud af byen. Folk kan ikke længere tage metroen, og efterlade bilen på Frederiksberg i dagtimerne, så Kabell anklager nu Frederiksberg for bevidst at lave kaos i København, men måske han skulle se på sine egne handlinger eller mangel på samme først. Han udtaler, at det hele er hans forgængeres skyld.

Her er Prinsessegade på Christianshavn et godt eksempel på bystyrets, under Morten Kabells ledelse, tvetydighed. På den ene side vil trafik og miljø TMF begrænse trafikken i gaden, men når det bliver konkret, så vil man ikke gribe ind. Nogle kalder projektet “renovering af Prinsessegade” med stoplys og ensretninger for sikker skolevej, men når så politiet rydder Pusher Street, og for alvor renser gaden for biler, og gør skolevejen mere sikker, så vil man i kommunen ikke lege med og lukke helt af for bilismen til netop Pusher Street. Det kunne gøres på en eftermiddag, at virkeliggøre det bilfri Christiania, som loven foreskriver, og som det er bragt i forslag gennem i flere år overfor TMF, man nej, det kan man ikke, så nu suser alle efter bedste evne gennem gaden, mange for at modarbejde politiet.

For de sidste par dage har Københavns Politi ryddet Pusher Street et par gange, og anmodet de gode kræfter på Fristaden, og Fonden om at indtage gaden, vel og mærke med opbakning fra Politiet. Fællesmødet vil ikke, hvilket ikke kan komme bag på nogen, sikkert heller ikke politiet, men også Fonden, ved ”advokat” Foldschack har afsløret “sine gode kræfter”, da han officielt udtaler, at det er det samme som at tømme Øresund med en teske. Advokatsprog for at undslå sig den lovliggørelse, han har påtaget sig på samfundets vegne. Så politiet kæmper ikke kun mod de såkaldt gode kræfter på Christiania, og byens politikere på venstrefløjen i BR, men også mod Fonden, som er sat i verden af politikerne alene for at lovliggøre området, og tilvejebringe et for alle københavnere attraktivt område. Projektet eller lovliggørelsen er slet ikke sat i gang, for christianitterne vil slet ikke lovliggøres, de skider alle en hatfuld, men Fonden og Foldschack kræver ufortrødent ind ved den kommunale kasse 1 til genopretningen, og Morten Kabell beskylder samtidig politiet for at modarbejde det politiske arbejde. Anarkiet længe leve.

Tag også Christiansholm, nabo til Christiania, hvor der efter planen skal bygges almene boliger, en svømmehal, og et internationalt Take Away madmarked. Det kan bedst sammenlignes med et ønske om, at anlægge en hønsefarm som nabo til Louvre i Paris. I Paris er markedet i Hallerne, nabo til det kulturelle Pompideau center, omdannet til et rekreativt område for byen borgere, men om 27 pølsevogne i en designet kolos er en god ide, det må fremtiden vise. På Kvæsthusbroen har de fundet melodien og bygger nu en åben OFELIA Plads, som skal være folkeeje med kunst og kultur. Nu blev broen aldrig bygget på dette sted, hvor en tunnel var planlagt, så man må nøjes med at have et kig til hinanden.

Spørgsmålet som melder sig er, om det er bilerne som skal flyttes ud af byen, eller om det måske er TMF borgmesteren. Hans hadeobjekt er biler, og måske burde han flytte derhen, hvor den motorløse sæbekassebil er den anvendte transportform. Det københavnske butiksliv er ikke i tvivl, de er ved at blive smadret, de lever i en respirator da deres kundeunderlag siver stille og roligt, og senest nu også på Amagerbrogade som skal omdannes til bilfri zone i 2018. En handelsgade som sprudlede af et righoldigt butisliv for 10 – 15 år siden, og som i dag mest er indrettet med ejendomsmæglere og stribevis af fast food.

Nykredit har læst kortene, og ville som alle andre i byen, tjene kassen på deres investering i ejendommen på Kalvebod Brygge, men her viser det sig, at de 1,8 mia. kroner man havde håbet på at få for Glaskuben, Krystallen og bygningen ved Otto Mønsteds Plads kun kan indbringe 1,3 mia. kroner. Salget er derfor foreløbig gået i vasken og afventer bedre tider. Man skal vist have adgang til de kommunale kasser for at kunne disponere over denne beløbsstørrelse i 2016, for at købe sig til et domicil i et drivhus på en afsides liggende plads, som området nu engang er. DSB er flyttet, Nykredit følger snart efter, og hvem mon bliver den næste.

Distortion er igen i år distortion

I 2015 blev vores gadedør smadret af en gruppe festfulde mennesker som hærgede i gaden. Det blev anmeldt, men ingenting skete. I år kan vi se de unge deltagere danse på taget af en bil på Nørrebro, og politiet holder sig bevidst væk, da det er for farligt at blande sig. Foreløbig er en pige voldtaget af ukendte, og der er vist en hel del knive i luften. Det er københavner fest så det vil noget.

Vi kan læse i avisen at omkring 70% føler sig generet af det affald og den støj Distortion er varemærke for, og affaldet er et omkring sig gribende problem : ‘Overtrædelse af Naturbeskyttelsesloven §89, stk. 1, ved på fremmed grund uden ejerens tilladelse, at have smidt affald i form af sammenkrøllet papir’. Det har Distortion jo, og kommunen fejer op.

Franz Beckerly fra Gasolin havde den frækhed at krølle en bøde sammen han havde fået for at køre uden sele. Det tog vist to betjente en rum at skrive på bøden ud på Gammel Strand, som jo bekendt ligger i Københavns kommune. I sin distortion smed Franz bøden væk, for at blive stoppet en gang mere, for at få en ny bøde for overtrædelse af § 89.