Loppen mister musiktilskud

Spillestedet i Prinsessegade modtog sidste år 1,3 millioner kr. fra Statens Kunstfond i tilskud plus 970.000 kr. fra Københavns Kommune. Fra næste år bortfalder tilskuddet fra Staten.

Samtidig annoncerer Nemoland en række gratis sommerkoncerter igen i år, som støjmæssigt er til stor gene for de nærmeste naboer, som ofte oplever teknomusik til ud på morgenstunden i kølvandet på koncerterne.

Politiaktion på Christiania

En Task Force aktion mod den åbenlyse hashhandel på Christiania torsdag den 28. april udviklede sig til tumult og slagsmål mellem en politistyrke med hævede stave og christianitter. Hvad der egentligt skete i strædet mellem Den Grå Hal og Pusher Street, og ikke mindst hvorfor, er det lidt svært at blive klog på, men træls, det er det. En video er lagt på You Tube, og flere forurettede vil lægge sag an.

Det kan ikke komme bag på nogen, at når først indsatsstyrken møder op i kampuniformer, så skal man ikke stå i vejen. Det har for politiet gennem årene, Task Force eller ej, ofte været med livet som indsats, at disse opgør udspiller sig, så det er lidt naivt, at stille sig som tilskuer på første parket, række hænderne i vejret og sige “jeg gør ikke noget”, når et hold nybegyndere sættes ind på opgaven, hvis det ellers er det, som er sket. Miljøet omkring Pusher Street er jo ikke mindst kendt for deres metoder overfor bl.a. journalister, fotografer og turister, hvor mange har været en tur på hospitalet, og for andre er det gået endnu værre.

EFTERSPIL

DR skriver den 3. maj :

50 og 80 christianitter på fristaden mødtes for at drøfte, hvilken modreaktion de skulle levere. Derfor kan det næppe beskrives som en hyggelig videoaften – selv om de forsamlede gennemså de videooptagelser, som frivillige fotografer havde lavet af torsdagens voldsomme aktion.

Københavns Politis Taskforce Pusherstreet var også inviteret med til mødet, men deltog ikke.

Det gjorde derimod flere af de christianitter, der torsdag endte midt i begivenhedernes centrum, da politiets taskforce i kampuniform entrerede fristadens areal i den evige kamp mod den åbenlyse hashhandel.

Brosten fløj gennem luften, og politiet modsvarede eskaleringen med en fremmarch, der involverede knipler.

Hændelsen skulle have konsekvenser, og mødet afgav en udtalelse som udstedte karantæne til de politifolk som deltog i operationen. Den havde ikke noget med den ulovlige hashhandel at gøre, som ikke nævnes i bulletinen, det var politivold, og man ønsker ikke at se de samme betjente på Fristaden igen….  Fonden ved/Foldschack er tavs.

En ny og markant bydel er på vej i Ørestad.

Ejerne bag Bella Center, hotellerne Bella Sky og Crowne Plaza vil investere 7 mia. kr. i en ny international bydel.

For første gang har en aktør i konference-, messe- og hotelbranchen besluttet sig for at investere i et bydelsprojekt, hvis formål er at styrke Bella Centret, og de omkring liggende hotellers tæthed på byliv ved at bringe mere livskvalitet til det futuristiske område, som Ørestad City er ved at udvikle sig til.
Forventningen er, at de mange kulturelle, folkelige og internationale events og besøgende i Bella Center vil kunne skabe et helt særegent og unikt byliv i Bella Kvarter, som skal forene de internationale konferencegæster med et lokalmiljø med familier, og grill pølser i haven.
Der projekteres med 2000 boliger, og med op til 7000 arbejdspladser, en bred vifte fra rækkehuse, almene boliger, newyorker lofts, kontorer, institutioner og forretninger.
Visionen med Bellakvarter er at skabe en bydel, der både er københavnsk, international og mangfoldig. Et sted, hvor børn leger i gaderne, forældre handler ind, folk går på arbejde, som blander sig med gæsterne på hotellerne, eller på bydelens caféer med en delegeret til en kongres.

Ny boligprognose

Københavns kommune offentliggør i dag en rapport, hvor de anslår, at frem til 2027 vil byen vokse med 100.000 ny borgere, hvilket stiller krav om 45.000 ny boliger.

Stigningen skyldes, at københavnerne i højere grad bliver boende i byen, de føder flere børn, og en øget tilstrømning af udenlandske statsborgere.

I 2016 forventes en stigning på 11.000 ny borgere.

En cocktail af single kultur, flere studerende, forældrekøb, udenlandske statsborgere, og prisniveau øger priserne og presset på de mindre og små boliger. Om denne forudsigelse holder, eller er en teoretisk fremskrivning, som skal bruges i kampen for at få bygget flere almene boliger, det er det svært at gennemskue.

Flere københavnere betyder imidlertid også flere københavnske biler på gaderne. SF synes derfor, at københavnerne skal betale for den trængsel de selv skaber ved at betale 2,50 kr. pr. kørt kilometer, og så er man fri for en havnetunnel.

En af byens magneter med vokseværk er SCIENCE :

Det Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinærmedicin og Naturressourcer ved Københavns Universitet, med 12 Institutter.

En centralisering og en udvidelse af aktiviteterne på Niels Bohr Instituttet på Jagtvej, et nyt byggeri på 52.000 m2 med forskning, som spænder over astronomigeofysik & klimananofysikpartikelfysikkvantefysik og biofysik. Instituttet er en del af Nørre Campus, og er under opførelse ved Rigshospitalet og Panum Instituttet.

Instituttet har 4.500 ansatte og 9.500 studerende og er en modernisering af KU’s eksisterende laboratorier. København skulle i alt på byens forskellige uddannelsesinstitutioner huse omkring 145.00 studerende.

Metro Cityringen skal betjene Nørre Campus med en station på Rådmandsmarken som ligger ved Professionshøjskolen.

Apropos Cityringen, så er det fremtidige passagertal stadig en ukendt størrelse, og om økonomien i projektet holder vides i skrivende stund ikke. Omtale af Cityringen under indsigelsen til kommuneplan 2015.

Før 1. januar 2007 var Det Biovidenskabelige Fakultet med domicil på Bülowsvej kendt som Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, som også havde dyrlæge/veterinær og tandlægehøjskolen liggende på adressen. Bygningerne på Frederiksberg er fredet.

 

Amager Fælled

Fælleden er kommet i skudlinjen på flere fonter. Borgmester i TMF, Morten Kabell fra Enhedslisten, beskylder Overborgmester Frank Jensen fra S for nærmest at ville ødelægge Københavns grønne og rekreative områder, og ikke mindst Amager Fælled, ved at give tilsagn om en forundersøgelse af en Havnetunnel. Miljøet skal ikke betale for trafikløsninger, borgerne skal betale afgifter, siger han.

Havnetunnelprojektet var med i regeringsgrundlaget i 2015, og det er på Statens initiativ, at sagen i dag er taget op. Det sker samtidig med, at finansieringen af Togfondens forventede indtægter på 28 mia. kroner smuldrer med olieprisens fald fra 130 $ til 40 $ pr. tønde, og DF  ville ikke længere være med, hvilket har fået venstrefløjen til at råbe og skrige om aftale brud. Vejlebroen har allerede kostet 100 mio. i forundersøgelser og eksproprieringer.

Hvis man ikke kan planlægge en fond selvom finansieringen smuldrer, så kan man jo ikke planlægge! lyder argumentet. Først bygger man et luftkastel, og bagefter kritiserer man andre for at udvise ansvarlighed, da finansieringsmodellen viser sig at være et fata morgana. Det samme princip som PSO afgiften, som er skat på grøn omstilling. El. prisen falder, og skatten stiger. Pt. med 16 milliarder de næste 4 år. Det kører bare på skinner…

Omvendt er det for Morten Kabell med havnetunnelprojektet, hvor man kan læse om forløbet på Christianshavnernet.dk, men nu synes der at være fornyede overvejelser igang. Prisen for at forbinde Syd med Nord er anslået til 27 mia. kroner. Men iflg. Morten Kabell er det kun trængslen i København som er et problem, kommunerne i Hovedstadsregionen må køre udenom og løse deres problemer selv, så havnetunnelprojektet kører i modsætning til omegnens letbaneprojekt sådan set også på skinner, eller…

Miljø er et taknemmeligt ord i trafikdebatterne.

Hvis noget skulle gå ud over miljøet, så skulle TMF borgmesteren tage og se lidt nøjere på de beslutninger han selv har taget for Havnens udvikling, for den udvikling har destrueret de trafikale miljøer, de lokale livsvilkår og identitet, ikke mindst i borgmesterens egen bydel, Christianshavn, som med EL’s velsignelse i Prinsessegade er blevet omdannet til et trafikalt helvede og et rygende kriminelt hash lokum.

By & Havn har apropos også oplyst om fremtidsplaner for Amager Fælled, omkring 2.500 boliger, som placeres fra Nordea i Nord langs med Ørestad Boulevard til Bella Centret, og de kan ses her. Projektet kommer i Ørestad som rosinen i pølseenden, da en udbygning har været en planlagt del af udbygningen siden 1992, men By & Havn har haft travlt andre steder, og været i vildrede med, hvad de skal bruge dette unikke naturområde til, så der skal efter næsten 25 års overvejelser tænkes nyt!

Efter den oprindelige plan skal der i denne del af Ørestad på 18 ha ud af Amager Fælleds 40 hektar bygges 190.000 m2 boliger i op til 24 etager. Arkitektkonkurrencen om byggeriet forventes afgjort efter sommerferien, og de første spadestik til byggeriet skal tages i slutningen af 2017, men konkurrencen har været voldsomt kritiseret, og Det Radikale Venstre i København har den 23. april meldt ud, at det i 2016 vil være hul i hovedet at bygge på dette unikke natur område, som huser flere fredede dyrearter, sjældne fuglearter, rådyr og en mangfoldighed af plantearter, men det er jo den slags By & Havn (som er identisk med Københavns Kommune) mestrer til uendelighed, at omdanne identitet til død beton.

Morten Kabell melder sig nu på banen, at EL har været modstander af projektet Ørestad siden 1992…

Sydhavnsmetroen

Placeringen af stationerne er fastlagt, og der bliver for mange af de lokale langt at gå til nogle af stationerne. Er man metrobruger kræver det nok en god cykel, gode ben og p-muligheder.

Efter København H kører metroen via Enghave Plads til første stop, som er ved Fisketorvet. Fisketorvets station skal placeres på selve Havneholmen, hvilket er godt for Havneholmens beboere, og de ny erhverv på Cirkuspladsen, men ikke ideelt for pendlere eller turister som holder til på Kalvebod Brygge.

V/Enghave Brygge, ikke så langt derfra, bliver den næste station, men hvordan den skal spille sammen med den ny Kanalby, Cirkuspladsen, H.C. Ørstedsværket, Teglholmen, og LMG grunden med 1350 ny boliger ud til Vasbygade undervejs, det er stadig uklart. Den skulle være tænkt som en lang tarm mellem Kanalby projektet og H.C. Ørstedsværket.

Det ser ud til, at taberne bliver Teglholmen med mange erhverv og mange boliger, som sammen med Sluseholmens boliger får en lang gå afstand. Til gengæld ligger Metrogrunden, hvor der skal bygges, centralt.

Mozart Plads ligger centralt, og Ny Ellebjerg station må betragtes som en slags fødelinje til Indre By for pendlere, og de ny boliger undervejs på det tidligere Grønttorv.

Hvordan dette kommer til at fungere i praksis, det kan kun tiden vise, men i vor optik virker det som om man med lange gåafstande i Sydhavnen sætter sig mellem 2 stole. Til sammenligning er afstanden mellem stationerne i Paris i snit 500 meter, typisk fra 300 til max 700 meter. Sydhavnsmetroen bliver 4,5 km lang, forventer 43.000 passagerer, og får med 5 stationer en gå afstand på det dobbelte af en betjening af den indre by, og er mere en mellemting mellem en metro og en express linje til forstæderne.

 

Borgernes penge

Innovationen i Københavns forvaltninger vil ingen ende tage, eller er det borgmestrene?

Hvor om alting er, så har kommunen netop skrottet viceværtordningen, da de har bedt beboerne om at betale til kommunen for renholdelse, hvilket alle dage har være med til at betale en ejendoms vicevært. Det har selvfølgelig samtidig medført, at rengøringen nu om dage sker lejlighedsvis.

Forureningen i København er i dag af kolossale dimensioner, hvilket må tillægges bystyrets passivitet, så nu skal borgerne også til at betale pant for den take away emballage, som i disse moderne tider flyder alle steder og dominerer gadebilledet. Events som Distortion skal vist også til lommerne.

Før i tiden holdt de butiksdrivende selv for, som de gør det i andre byer fx i Frankrig og Spanien, hvor de spoler gaden hver morgen og ofte pudser vinduerne. På Christianshavn er kioskerne beskidte graffitti opslag, og hverken pizzabagere eller grønthandlere løfter en finger. Torvet er i reglen en møgbunke.

Men problemet stopper ikke her. Bor man udenbys, og skal man besøge sin familie i København, så skal man ikke kun betale verdens måske dyreste p-afgift, Næ, borgmester Morten Kabell fra EL vil også have penge for hver eneste kilometer man kører i byen. Det kan derfor nemt blive til et spørgsmål om hvem der besøger hvem, hvis man råd til at besøge hinanden overhovedet.

For samtidig med denne udmelding, så kan vi i disse dage læse, at Movia også vil have priserne mellem København og omegnen sat kraftigt i vejret, da de er for billige, så det er ren fest. Og apropos rejsekortet, hvis terminalen ikke er korrekt indstillet, bliver prisen forkert, et problem som åbenbart er i vækst.

Borgernes penge

TMF i Københavns kommune uddeler til musikevents 800.000 kr. om året. Det koster 300.000 kr. i administration at fordele de 800.00 kr. skriver Metroexpress. Det har ikke været muligt, at indhente en kommentar fra teknik- og miljøborgmester Morten Kabell. Men hans forvaltning oplyser, at det fremover kan gøres billigere, da forvaltningen i højere grad vil fordele støtten mellem de større arrangementer og reducere fristerne til to ansøgningsrunder om året.