Distortion i Kbhs. Havn

Turismens pris

København er blevet et yndet turistmål til lands og til vands for  mange unge, og for flere og flere turister på korttids ophold.

Musik, værtshuse og støj er blandt ulemperne. En anden er cyklister på en bycykel uden erfaring, som ofte giver uro i trafikken, og skal man surfe i havnen på jetski eller en vandscooter med høj cigarføring, har det nu vist sig også at være rigtig farligt. Det er tilmed ulovligt.

To yngre amerikanske kvinder blev i weekenden den 6 maj surfet ned af ulovlige vandscootere i Københavns inderhavn. De er begge døde, og der skulle være flere sårede. Iflg. medierne var de begge studerende i Danmark.

Overborgmester Frank Jensen erkender problemt har eksisteret i årevis, han er som kajakroer i havnen selv berørt, men han har ikke gjort noget ved det.

I kølvandet på denne episode er der nu blevet rejst krav om en form for nummerplade registrering, så ejeren kan identificeres, videoovervågning, og Frank Jensen har bedt Justitsministeren om at indføre hårdere straffe.

Justitsministeren har den 24. maj fremsat forslag om vandscootere nummerplade registreres, og fra nytår indføres kørekort, og de skal forsikres, så førerne kan få bøder, hvis de sejler med for høj fart på steder, hvor der færdes andre.

  • DISSE INITIATIVER SÆTTES I GANG:
    
    
    • Søfartsstyrelsen indfører et vandscooterkørekort med særlige kvalifikationskrav, som blandt andet betyder, at man ved en praktisk prøve skal bevise, at man er i stand til at sejle en vandscooter på forsvarlig vis.
    • Der gennemføres en informationskampagne med særlig fokus på vandscootere og speedbåde, som sejler i havneområder og andre områder, hvor der også færdes andre.
    • Sammen med forsikringsbranchen drøftes mulighederne for indførelse af en obligatorisk ansvarsforsikring for vandscootere, som gør det let at placere ansvar og kræve erstatning, og som gør det lettere at identificere vandscootere og deres ejere.
    • Der undersøges mulighederne for konfiskation af vandscootere, når der er sejlet uforsvarligt. Samtidigt foretages et servicetjek af mulighederne for at frakende sejlerbevis/kørekort, så der kan gribes ind i tilstrækkelig grad over for vanvidssejlads.
    Kilde: Erhvervsministeriet

Skriv et svar