Hvad mangler Christianshavn

Politiken har spurgt Morten Kabell fra EL som bor på Christianshavn :

Hvad synes du København mangler?

»Vi mangler flere og bredere cykelstier. Jeg bor på Torvegade på Christianshavn, og når jeg kigger ud af vinduet om morgenen, er der altid 10 biler, som holder i kø. Men samtidig er der nok 300 cyklister der holder for rødt lys. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor bilisterne skal fylde så meget, når der nu er så få af dem. Derudover mangler der flere almene boliger som almindelige mennesker med en almindelig løn kan betale sig fra. Der er rigeligt med boliger som koster 12-15 millioner«.

Nu holder der nok ikke 300 hundrede cyklister, de ville fylde en del mere end 10 meter cykelsti. Men der holder mange både biler og cyklister. Bilerne i kø er heller ikke 10 biler, da de ofte holder i lange køer på begge sider af Knippelsbro. Fodgængere er der også en hel del af.

Problemet er selvfølgelig pladsen, og det er uforståeligt, at trafikken til Christiania, som fylder rigtig meget i gadebilledet dagen lang, stadig har adgang til området via Prinsessegade. Dem kunne Kabell nemt flytte til Kløvermarksvej.

Det samme gælder cyklisterne i Torvegade. De burde for en stor dels vedkommende ledes over Inderhavnsbroen. En cyklist fra det østlige Amager som skal over Kongens Nytorv vil få en kortere afstand end via Knippelsbro, som er vejen til Rådhuspladsen, Holmens Kanal og Købmagergade. En del af dem som skal på job i Holbergsgade vil sikkert vælge Inderhavnsbroen, og fravælge Knippelsbro.

Så det er manipulation med tallene, og det er hykleri at italesætte trængsel på Torvegade som ikke eksisterer, for at skabe endnu mere trængsel end der allerede er.

Og almene boliger er ikke specifikt en mangelvare på Christianshavn.

I Lejerbos boliger i Den Gule Misundelse, Det Hvide snit, og på Bodenhoffs Plads, samt med KAB i Prinsessegade og AAB i Burmeistersgade repræsenterer de tilsammen vel omkring 800 boliger, måske flere, men det synes ikke at styrke det lokale sammenhold synderligt.

Til sammenligning har E/F Aladdin 368 primært små to vær. ejerlejligheder.

Byplanlægning på højt niveau

Et rædsomt projekt for Christiansholm er vedtaget i BR

Der bygges mellem 270 og 340 boliger,(hvad skal vi med dem) 25% almene, og et hotel, (endnu et) en svømmefunktion, (hvad det så end er), og en række udadvendte funktioner, som ingen vist ved noget om endnu.

  • Primo 2018: nedrivning af eksisterende bygninger med undtagelse af kedelhuset, samt træspær fra papirhallen som genetableres i en af de nye haller. Udbedring af øens brygger med ny spuns 
  • Resten af 2018: Byggemodning 
  • 2019: udgravning / konstruktion af kælder og p-kælder 
  • 2019 – 21: Forventet opførsel af svømmefunktion 
  • 2020 – 21: opførsel af nye haller, boligbyggeri og ny infrastruktur, træbrygge m.m. 
  • Forventet aflevering medio 2021 for det private byggeri

Det er gør ondt i sjælen på en københavner, at være tilskuer til den ide fattigdom som hersker i Københavns Kommune.

Rendyrket Stalinisme

eller god forvaltningsskik

Københavns Overborgmesters Frank Jensen mener det sidste, når man uden varsel over night fratager folk retten til tilbagekøb på betingelser som har været gældende i årtier. Kilde: Politiken den 28.04

Lorry skriver, at sagen nu skal vurderes juridisk som en hastesag. Om kommunen kan få lov til at sælge til priserne efter de gamle regler, hvor kommunens advokat hævder at kommunen har retten på sin side.

Det er lidt en goddag mand økseskaft politik, at gøre problemet til de berørte 1200 boligejeres problem, og ikke kommunens problem, og en sag mod kommunen med krav om at respektere varsling.

Vi vil have en overgangsperiode og behandles som andre borgere, hvor man har mulighed for at indrette ens liv efter gældende regler og retningslinjer. Louise Kanstrup Petersen, der er en af de berørte boligejere og en af initiativtagerne til en nye forening, mødes for første gang søndag.

Sagen er uhørt stalinisme, for det er kommunen som hen over en nat har forsøgt at score en gevinst på 6 til 700 millioner kroner på ryggen af 1200 private boligejeres hjemfaldspligt, og det, samtidig med man forærer 2 til 300 millioner til den almene boligsektor.

Misundelse tager magten fra fornuften!

Er embedsværket i København drevet af misundelse til borgere som er omfattet af hjemfaldspligt.

Det synes at være tilfældet i den aktuelle sag, hvor 2  almene selskaber scorer + 200 mio. kroner, mens borgere får fuld skrue.

Embedsmændende gør folks ejendom usælgelig, stavnsbinder borgerne med risiko for de går konkurs i usælgelige boliger, mens kommunen scorer kassen. Socialdemokratiet bakker op bag beslutningen.

Uden noget forvarsel er omkring 1.200 borgere bragt i en fuldstændig absurd situation som følge af ny regler om hjemfaldspligten praktiseret af Københavns Kommune. Følg sagen på TV 2 Lorry.

Borgerne betaler 216 mio. til to boligselskaber

Hjemfaldspligten er en kommunal tilbagekøbsret.

Københavns Kommune kan efter en længere årerække købe en ejendom retur af ejeren. Tilbagekøbsprisen ligger langt under en ejendoms aktuelle værdi, men ejeren kan frikøbe sig fra hjemfaldspligten.

Det har to Boligselskaber netop gjort. To almene boligafdelinger vurderet til 279 mio. kroner er solgt af Københavns Kommune til 63 mio. kroner.

Den handel foregik på et møde den 30. marts i BR, hvor BR hævede prisen for frikøb for alle andre.

Indtil den 30. marts blev prisen for at frikøbe en ejendom baseret på den offentlige ejendomsvurdering fra 2012. Efter den 30. marts er prisen den aktuelle markedspris.

Borgere som har indgået en aftale før den 30. marts er også omfattet af de ny regler, men de gælder altså ikke de to almene boligselskaber.

 

Alment boligselskab fredes

Boligselskabet FSB

et alment boligselskab, som står for byggeri og en renovering af et stort boligkompleks i NV, er blevet fredet af BR for de fejl og mangler selskabet har påført beboerne.

Mange beboere er blevet alvorligt syge i forløbet, som omfatter en udbredt skimmelsvamp. FSB har løbende opgraderet deres indsats, men først efter politisk pres er beboerne blevet genhuset.

BR frikender dog FSB, og dermed sig selv, for et egentligt ansvar i denne skandale, dog undtaget de Radikale, som havde stillet et forslag om at kommunen som tilsynsmyndighed, skulle gøre FSB ansvarlig for deres handlinger.

Borgmester fra EL slår ud med armene og frasiger sig ethvert ansvar i sagen. Kommunen har gjort det kommunen skal gøre punktum.

Januar 2017

Christiansholm

Indsigelsesfristen er udløbet, og der kan udover borgernes forskellige holdninger til projektet, godt opstå problemer, da Energinet og Radius ikke umiddelbart kan vurdere om, og hvordan, deres kabeltrace berøres, og om anlæggenes kan forenes med byggeplanerne.

Ørestad almene boliger.

56 AlmenBolig+ under opførelse i Arena kvarteret har i januar modtaget 1080 ansøger på 4 dage, fra ouverturen torsdag til søndag. Boligerne er på mellem 86 -130 m2 og koster fra 7.000 til 10.000 kr.  + selvindretning af køkken mm. samt de løbende driftsudgifter til el, vand, varme, tv mv.

Københavns Containerhavn

Kalundborg har lagt sig ud med København, da de ønsker at overtage aktiviteterne.

AirBNB

Københavns Kommune vil sætte et loft for udlejning, som det også sker i andre storbyer.

Borgerservice i Amagercentret

Til stor fortrydelse har vi konstateret at Borgerservice, den formodentlig mest brugte af christianshavnere, er flyttet til Kvarterhuset, som også rummer bibliotek, men som ligger akavet for offentlig transport, og et stykke længere væk fra metroen. Det er åbenbart en ny mode at placere offentlige kontorer på skæve adresser. Nyropsgade er jo heller ikke en adresse man lige kommer forbi.

Copenhagen Marriott Hotel er solgt.

ATP Ejendomme og PensionDanmark har købt hotellet opført i 2001 af Solstra Investments til omkring 1 mia. kr., som selv købte det i 2014 for mellem 600 og 800 mio. kr. Hotellet har 406 værelser og er på ca. 24.000 m2.

Marriott er udlejet til BC Hospitality Group A/S, der driver hotellet under en franchiseaftale med Marriott. BC Hospitality Group er ligeledes ejer og operatør på AC Hotel Bella Sky, Bella Center, Crowne Plaza Copenhagen Towers og driver Forum på Frederiksberg.

Husbåde

Er det slut med husbåde i Sydhavnen. Kommunen synes ikke at tillade fornyelse af de ældre konktrakter langs den kommunale kaj fra Tømmergraven til Slusen. Bådejere henvises til Fiskerihavnen i Bådehavnsgade, hvor pladserne skal genforhandles i 2020.