Nye Byrum

Iflg. Estate er et privat konsortium klar med et projekt, der vil rive Palads Teatret på Axeltorv ned.

Vi går efter at skabe et fantastisk byggeri, hvor vi kobler boliger til københavnerne og erhverv sammen med oplevelser i form af cafeer, restauranter, biograf og et lille teater. Der skal også være plads til en offentlig gårdhave, grønne tage – og  en hel række nye byrum omkring Vesterport station kan blive Københavns lige om lidt, siger Jesper Rasmussen. Talsmand for projektet og tidligere direktør i Bane Danmark og Carl Bro.

Det Stationsnære metro princip. Dette princip synes denne gang at blive indfriet.

Det er en spændende udvikling, når vores stationer i højere grad kan integreres og smelte sammen med det øvrige byrum og samtidig meget positivt, når DSB’s arealer kan bidrage til udviklingen af byen, siger underdirektør Jes Transbøl, DSB Ejendomme, som er ejer af området.

Vejene omkring Vesterport skal omlægges og stykket mellem Palads og S-banen lukkes for biltrafik. Det giver mulighed for at lave et nyt byrum mellem Tivoli og Ørstedparken, som har  indgang på Jarmers Plads.

En ny plads omkring den gamle Vesterport St. skal også se dagens lys. En lokalplan forventes at blive offentlig gjort snarest.

Axeltorv

DSB ejendomme har meldt ud , at de er interesserede i at nedrive Palads, den legendarisk bygning med musik og dans i 70’erne, i dag drevet af Nordisk film som biograf, for at bygge nyt i højden. Banegraven skal delvis overdækkes.

Ser man på udviklingen på og omkring Axeltorv, så falder det naturligt med en modernisering af hele området, så det kan spille bedre sammen, og den modernisering er allerede undervejs på Vesterport og omkring Tivoli.

Problemet med kommunen er det samme som altid. Der er ikke lavet en helhedsplan for området, de byplanlægger efter salamimetoden, så moderne højhuse blander sig i en pærevælling med nyt og gammelt på Axeltorv, omkring Frihedstøtten og ned forbi Hovedbanen.

Rådhuspladsen er også en blandet landhandel, og hvem ved hvordan det ender, og snart følger Posthusgrunden med flere hoteller, boliger og erhverv samt en Ikea. Det kører bare i Metropolen.

Rådhuspladsen ikke til salg

Mange af de ny bydele i havnen er små stenørkener, men Rådhuspladsen skal være en grøn oase. Den skal beplantes med træer, gøres borger venlig, have plads til en pølsemand, og i modsætning til bolig- og domicil arealerne i havnen, skal den være imødekommende.

Det same kan ikke siges om, det er Fordgrunden i Sydhavn med flere ny bolig projekter, og nabo til Ålborg Campus, om, det er Teglholmen eller om det er Engholmene, for de skal skaffe byen hård valuta.

Fx. skal det lavt bebyggede, i dag rekreative område, Christiansholm, også bebygges i højden, udnyttes maksimalt med 45.000 etagekvadratmeter til primært boliger, og omdannes til en betonklods kasket vendt mod Nyhavn.