Tag-arkiv: Bilfri By

Københavnerliv i oktober

Ungdomsboliger på Refshaleøen

Et forslag om at indrette de gamle B + W haller med 2000 ungdomsboliger er konkretiseret af Urban Power.

Christianias hashsalg under lup

DF og Venstre ønsker en øget indsats mod døgnsalget.

Nyt projekt.

Multifunktionshus nu afløst af Projekt Dronningensgade er tænkt placeret her.

Bæredygtigt boligbyggeri på Strandlodsvej

I 2019 forventes Greensquare Garden, et projekt til 3,4 mia. kr. med 29.800 etagemeter boliger fordelt på 6 ejendomme, at stå klar. I alt bygges der 335 lejligheder på antikvitetsfirmaet Greensquares tidligere grund , heraf 20 er almennyttige.

ØICC

Bag dette ny netværk står i dag flere af Ørestads mest kendte virksomheder. Rambøll, Solstra Capital Partners, Skanska A/S, Steen & Strøm, DR Koncerthuset, HOFOR, Metroselskabet, By & Havn, Sweco, Handelsbanken, Tetris, og Ørestad

Events

Lokaludvalgene på Amager, Christianshavn og Indre By er enige, og vender sig mod flere Events i byen. Formel 1 race er ikke velkommen, og de retter henvendelse til kommunen, at Events med de mange afspærringer er ved at tage overhånd.

Vennelyst

Haveforeningen Vennelyst  langs Volden har aflåst området døgnet rundt i vintermånedrene

Indre By

Freja har sat 5 tidligere KU ejendomme til salg. Tre af ejendommene ligger Bispetorvet 1-3, Studiestræde 34 og Sankt Peders Stræde 19, og 2 i Købmagergade, nr 44-46 og nr. 50.

I København er 18 hoteller for tiden under opførelse, udvidelse eller renovering, men på trods af 4.000 flere værelser i 2021, forventes de historiske ejendommene i Købmagergade tæt på Rundetårn at være ideelle til hoteller.

Rejsekortet

Kortet skal fornys hvert 5 år for egen regning. Gebyret er for tiden kr. 50,00. Om du får penge retur, hvis du dør før udløbsdatoen, det melder historien ikke noget om.

Nørre Campus

Niels Bohr Bygningen på 52.000 m2 under opførelse er en del af Københavns Universitets Nørre Campus, hvor størstedelen af Det Naturvidenskabelige og Biovidenskabelige Fakultet skal holde til i fremtiden.

Universitetet skal rumme 3.000 til 4.000 studerende, 1.160 forskere og et teknisk og administrativt personale.

Byggeriet er forsinket 2 eller 3 år, og er fordyret med 1 milliard kroner, så der er nu opstået en disput om betalingen, og selve flytningen til Nørre Campus.

Trængslen i København

Politiken skriver den 1. oktober, at der er i 2016 er kommet 24% flere cykler på gaden siden 2008. I samme periode er bilparken steget med 18%. Hvor 45% af de daglige ture i 2014 foregik med cykel, så er andelen i 2016 faldet til 41%.

Kalvebod Brygge

DSB Ejendomme har været aktør i arbejdet med udviklingen af de tidligere godsbanearealer, hvilket har resulteret i opførelsen af SEB-banks hovedsæde, Arp-Hansens hotelkompleks Tivoli Hotel & Congress, Wakeup Copenhagen og salget til IKEA. Det oplyses, at salget af DSB ejendommen har været en lang salgsproces, og salget af Kalvebod Brygge ejendommen er en betinget købsaftale, der afventer et enkelt myndighedsforhold, samt en større omlægning af Banedanmarks ledninger i ejendommen. Salget forventes endeligt afsluttet sidst på året. Også i Genesta (køber) er der glæde over handlen. Ejendommen skal nu  gennemgå en transformation til et moderne kontorhus. Blandt andet med en helt ny facade som får markante vinduespartier. Detaljerede planer for projektets karaktertræk forventes offentliggjort i starten af 2018. Kilde Estate.

Dronningensgade til debat

Sikker skolevej – endnu engang

VISION for Bådsmandsstræde / Dronningensgade og Sankt Annægade til debat i lokaludvalget

Dronningensgade med Døtreskolen og Frelser Kirken’s hegn

Vi  [Prospekt Dronningensgade Udvalget] ønsker med en omlægning af Dronningsgade at nedbryde grænsen mellem skole, offenlige byrum, kirke og by. Vores vision er at:

  • skabe sikre skolevej
  • skabe et samlingsrum for bydelens udsatte, turister, familier og børn
  • forgrønne en trafikåre
  • klimasikre og regnvandshåndtere lokalt

Prospekt Dronningensgade udtalelse

Her i Christianshavnergården kan vi konstatere, at prospektet ikke har nogen fordele for vores ejendom. Til gengæld har det nogle ulemper:

Vi der bor i Dronningensgade-opgangene har ikke selv børn, men lever alligevel med støj fra to skolegårde – både til gården og til gaden. Det vil selvfølgelig ikke være nogen fordel for os at få larmen endnu tættere på med inddragelsen af gaden. Vi ønsker desuden ikke at gøre gaden yderligere attraktiv for alkoholikere, gadehandlere og musikanter. Vi tvivler også på, at projektet slet ikke vil koste parkeringspladser.

Vi har altså ingen personlig interesse i projektet, men kan heller ikke støtte det på børnenes vegne. Vores gade kaldes i folkemunde ”dødsruten”, fordi der færdes nogle meget store branderter på vej til og fra Christiania, og fordi det er her den 19-årige Kurram Waqar for nogle år siden blev slået ihjel med køller. Vi mener klart ikke at gaden er en egnet legeplads for børn.

Christianshavnergården

Det virker også som om, man prøver at bygge et projekt op omkring legepladsen i kirkehaven. Men udlånet af kirkehaven er midlertidigt, og ikke noget man kan bygge et projekt op om. Det er lodret imod menighedsrådets beslutning, at kirkehaven er tegnet ind i prospektet

Vi er altså imod – men har dog stor forståelse for Døttreskolens problemer. Vi mener blot ikke de kan løses her i vores alt for overfyldte og belastede gade.

Vi har ikke forholdt os til de nye planer for Bådsmandsstræde.

Med venlig hilsen

Jette Arendrup,
Repræsentant for Christianshavnergården i Prospekt Dronningensgade Udvalget

Københavnerliv i august. Frank Jensen bulldozer Amager Fælled og udvandrer fra interview

Metroens kapacitet på bristepunktet.

S-toge og metro er overbelastede i myldretiden. Metroen skal enten have flere vogne eller køre hyppigere, men det er der vist ikke penge til, da metro materiellet  allerede i dag trænger til at blive renoveret.

Fri hash i Pusher Street, og 20 mio. i kommunal gave til beboerne.

Handlen af hash på Christiania har iflg. TV 2 Lorry igen passeret en milliard kroner på årsbasis. Fristaden gør ingenting selv, magter det ikke, siger de, mens Københavns Kommune fodrer Fristaden med  20 mio. i støtte til de omkringliggende boere.

I februar i år indgik Københavns kommune en såkaldt partnerskabsaftale med Christianiafonden. Der betyder, at kommunen over en årrække investerer 20 millioner. Penge som er møntet på at forbedre forholdene for beboere tæt på Pusher Street.

Det er rigtig mange penge til meget få beboere, og hvad støtten skal bruges til, det melder historien ikke noget om?

De Radikale sætter spørgsmålstegn ved By & Havn. Er de mere til skade end til gavn.

Måske det skyldes at By & Havn, med Frank Jensens velsignelse, på 2 dage fik smadret den rekreative natur med bæltekøretøjer for at tage vandprøver selvom planerne ikke er vedtaget. Undervejs blev aktionen dog stoppet indtil videre. Præcis det berørte stykke natur til boliger er fyldt med det mest bevaringsværdige dyreliv, og da Frank Jensen fik nærgående spørgsmål udvandrede han fra et interview på TV om emnet. Her viste han sit sande københavner ansigt. For Frank Jensen er fælleden bare et stykke jord uden værdi. Det er metoder man kun kunne forvente sig fra totalt uansvarlige entreprenører, men af en borgmester, som burde stå op for miljøet, Nej…..

Støj

Indre By er en blanding af beboere, caféer og barer med høj musik. Frank Jensen håber det bliver bedre af sig selv, og vil ikke gribe ind.

»Vi har et klart fokus på, at de beslutninger, vi træffer, skal bevillingsnævnet leve op til. Og vi stiller større krav til barer. De skal samarbejde om at begrænse problemerne. Det er vigtige skridt, som vi nøje vil følge«.

Han hæfter sig ved, at der allerede er indført et stop for nye natbevillinger i de hårdest ramte kvarterer. Den kurs kan udbredes til andre områder, hvis behovet opstår, påpeger overborgmesteren. Politiken.

Amager Fælled

Pension Danmark har indgået en aftale med selskabet By & Havn om at etablere et fælles projektselskab. Projektselskabet skal de næste 10 år udvikle Ørestad Fælled Kvarter.

PensionsDanmark har gjort aftalen betinget af en tilfredsstillende ”due dilligence” vedrørende jordbundsforhold (som jf. ovenfor blev indstillet) og en masterplan, samt at Københavns Kommune vedtager en endelig lokalplan for området.

Projektselskabet forventer, at der bygges ca. 178.000 etagemeter bolig fordelt med 75 % på private udlejnings- og ejerboliger, og 25% almene boliger. Hertil kommer parkering og institutioner. Selskabet har været i dialog med flere almene boligselskaber, da man ønsker en blandet beboersammensætning.

Når Ørestad Fælled Kvarter er opført, vil selskabet overgå fra at være bygherre til at varetage udlejning og salg af boliger. Dermed kommer selskabet til at stå for udviklingen af hele bykvarteret. Ved at stifte et selskab, der tager hånd om den samlede byudvikling, kan der i højere grad tages hånd om at opfylde byudviklingens mål.

Hotelkæden Scandic

Kæden har indgået en aftale med det norske selskab HM2, ejer af en grund på Kalvebod Brygge, om at opføre koncernens største hotel til 1,5 mia.  kr. Hotellet skal have 632 værelser, restauranter, møde- og konferencefaciliteter mm., og forventes klar i 2021.

Hotellet indrettes i et samarbejde  Dissing+Weitling arkitekter, og Scandic som skal leje. Dissing+Weitling bekræfter, at tegningerne til Scandics hotel i store træk er de samme som HM2 fik tegnet i 2011. HM2 har valgt at omlægge planerne fra kontordomicil til hoteldrift, som er mere lukrativt.

Containerboliger

TMF er loren ved at der placeres mere end 50 containerboliger på Refshaleøen til de studerende. Mindst 2 firmaer står klar i kulissen med flere tusinde containerboliger, som kan placeres på Refshaleøen, Kløverparken, i Nordhavnen og Sydhavnen. TMF kræver lokalplaner først. En containerbolig koster fra 3.800 til 5.000 kroner om måneden, så den er ret kostbar.

Tryk på lokalplanerne

De mange byggerier skaber kø i TMF.

Flere biler i byen skal forbydes adgang

Nogen havde regnet forkert, så nu skal der findes en løsning på færre biler i byen. Morten Kabell : Bilmængden i byens gader skal ned. Der skal gøres bedre plads til cykler og kollektiv trafik. En større del af byen skal omfattes af betalingsparkering. I budgetforhandlingerne, som starter i dag på Københavns Rådhus, vil miljøborgmesteren også kræve »en ambitiøs cykelpakke«.

Boligpriser

I juli blev en milepæl nået, da den gennemsnitlige, sæsonkorrigerede kvadratmeterpris kom op over 40.000 kroner. De stigende priser skyldes primært projektsalg af lejligheder, der endnu ikke er bygget færdig. En projektlejlighed på 85 kvadratmeter koster i gennemsnit 3.750.000 kroner. Prisen på en allerede opført lejlighed på samme størrelse er til gengæld kun 3.320.000 kroner.

Andelsboliger er blevet en handelsvare

Under bordet eller 200.000 kr. for nogle ruller toiletpapir som følger med. Sælgerne kan ikke se der er noget problem i at forlange lidt småpenge for nogle småting som følger med i handlen.

Helioport i Nordhavn

Et forslag om en helioport – helikoptertransport af krydstogtgæster – er nedstemt i TMF.

Airbnb vinder markedsandele i København

Selskabet formidler omkring 2 millioner overnatninger i København.

FAKTA: 31.000 DANSKERE LEJER UD PÅ AIRBNB
Den typiske udlejer tjener ifølge Airbnb 14.600 kroner på at lade rejsende overnatte 22 gange på 12 måneder.

Tjenesten har haft massiv vækst. Fra 1. april 2016 til 1. april 2017 brugte 732.000 gæster Airbnb i Danmark.

I samme periode 2014-2015 brugte 214.000 gæster Airbnb i Danmark, mens tallet var 28.000 i perioden 2012-2013.

Der var 31.000 aktive udlejere i Danmark fra 1. april 2016 til 1. april 2017. Det vil sige profiler på Airbnb, som har haft mindst en udlejning i det foregående 12 måneder.

Heraf var de 19.000 udlejere i København. I alt 450.000 gæster brugte Airbnb i hovedstaden i perioden.

Gennemsnitsalderen for udlejerne er 38 år.

Kilde: Airbnb.