Åger og fup firmaet får konkurrence

Parkering er big business for København

Kommunens byudviklingsselskab By & Havn – også kaldt for et åger og fup firma på de sociale medier – tager rask væk 1.000 kroner om måneden i de kommunale parkeringshuse, hvor kommunen kun får omkring 700 kroner om året i beboerlicens, og kun i en afgrænset del af byen som netop er udvidet.

Betalingsringen blev ikke til noget, så nu vil EL borgmester Morten Kabell lave om på parkeringsreglerne efter salamimetoden, så den bilfri by kan realiseres alligevel, for der skal fremover betales afgift af alle som parkerer indenfor kommunegrænsen. En københavners bevægelsesfrihed begrænses til ens p-zone.

Der bliver fremover i princippet ikke plads til byens mange pendlere som skal passe deres arbejde, eller til borgernes gæster, så enten må brugere af byen København betale fuld takst, eller blive væk. De kan selvfølgelig tage bussen, men mange vil nok betakke sig for at nærme sig Hovedstaden til den pris den kollektive trafik i dag koster.

Københavnere som har bosat sig i de eksklusive boliger må føle sig taget ved næsen af Københavns røde bystyre, som med trængselsproblematikken som argument vil lukke byen af formodentlig for at sikre byen fortsat har et rødt flertal. Med ord som hyklerisk og henvisninger til Frederiksberg tilbageviser  Morten Kabell den kritik, som er fulgt i kølvandet på hans forslag.

I Ørestad og sikkert andre steder, hvor borgerne er stavnsbundet til By & Havns faciliteter krydses fingre for, at parkering i København bliver med ens regler for alle, men at tro, at parkeringstaksterne sættes ned, og ikke op, er naivt, for flere penge til det økonomisk ramte metrobyggeri skal jo komme et sted fra.

Som vi har været inde på tidligere, så er byen København er med det røde styres ihærdige forsøg med bilfri dage, høje parkerings afgifter på 31 kroner i timen, og de mange events som lukker byen af, ved at isolere byen, og byens borgere, fra omverdenen.

Delebiler

På Christianshavn findes parkeringspladser til delebil i Prinsessegade, Strandgade og ved A/B Halvtolv.
Delebil på Christianshavn. Priserne varierer. Billederne linker til prislisten. Prisen som betales er et kontingent, et startgebyr, en timepris og en kilometer pris.

I Kommunens Grøn Mobilitet fra 2012 er målet dobbelt så mange delebiler i 2020 som i 2010 eller en stigning fra 120 fra 240.

Teknik- og Miljøforvaltningen foreslår, at målet opjusteres på følgende vis i Strategi for delebiler:

  • at der reserveres en fast stamplads i byrummene til minimum 750 delebiler, eller 510 biler flere en i handlingsplanen fra 2012.
  • at mindst 30% af delebilerne i 2020 skal være eldrevne biler.
  • at samspillet mellem kollektiv trafik, delebiler og bycykler skal styrkes ved at etablere en Mobility as a Service (MaaS) platform.

Målet for delebiler opdateres ikke i handlingsplanen fra 2012. De nye mål vil derfor udelukkende fremgå af Strategi for delebiler 2017-2020.

Det er skatteborgerne som skal finansiere de ikke nærmere kendte udgifter ved ordningen, og beboerne som må afgive deres p-pladser.

Strategien kræver  15 tiltag indenfor følgende fem indsatsområder:

  • Parkering omfatter at tildele pladser og delebillicenser, og integrere delebiler i lokale byrum.
  • Synlighed handler om at udvikle ny markering
  • Byudvikling og byplanlægning skal indeholde krav om delebiler i lokalplaner og bilfri boligområder. Desuden indgår et tiltag om mulighed for delebiler på privat parkeringsareal.
  • Kommunens egen kørsel omfatter arbejdskørsel og krav til kommunalt (ansattes) medlemskab af delebilordning.
  • Samarbejde omfatter et netværk for delebilisme, som indebærer yderligere finansiering til opstart og etablering.
  • Hertil kommer tiltag for samarbejder med virksomheder og borgere, der gennemføres indenfor eksisterende budgetramme, samt tiltag om licenser på tværs af kommuner.

Nogle tiltag kan gennemføres inden for den eksisterende budgetramme, mens andre kræver ekstra finansiering. Endvidere kræver visse tiltag et ændret lov- og regelgrundlag.