Tag-arkiv: Ny Bolig

Hvor og hvad koster en ny bolig i København

Salget af ejerlejligheder i Kbh K styrtdykker

Flere flytter fra København

Der er nu flere, der flytter ud af København end til hovedstaden. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. I 2018 flyttede 42.600 mennesker til København – men 44.000 valgte at skifte københavneradressen ud med noget uden for byen. Undersøgelsen handler om til- og fraflytning i de danske kommuner, og hovedstadens indbyggertal er alligevel stigende. Det skyldes blandt andet en høj fødselsrate og tilflytning fra udlandet. Antallet af fødsler i København er så højt, at det er med til at drive indbyggertallet i vejret – trods høj fraflytning. LORRY 15. juli 2019.

Salget af projektboliger er i 2019 på det laveste niveau i mange år, og generelt er ejerboligmarkedet sløjt i København.

En opgørelse på Boligsen.dk viser, at der fra marts 2017 til marts 2018 er solgt 36% færre ejerlejligheder i Indre By/Christianshavn.

Projektsalget er halveret.

Distrikt Brønshøj – Husum topper listen med minus 45%, Amager Øst (Amager Strand) – 34%, Amager Vest minus 25% og Vesterbro minus 39%.

Kun Frederiksberg med minus 4% holder skansen. Det er boliger på + 95 m2 som det især er gået udover.

Kommunen har dermed fået noget at tænke over, da der samtidig er mangel på skoler og institutionspladser i årene frem. Forklaringen skulle være, at københavnere føder flere børn end forventet, men den virker lidt søgt, da de er planlagt for mindst 7 år siden. Det tyder på, at vi igen skal udsættes for en omgang HOVSA løsninger med barakker og pavilloner, som har kendetegnet Christianshavn i rigtig mange år.

Københavnerliv i september

Flere almene boliger

København skal frem mod 2027 have  8.000 ny, skrabet indrettede, almene boliger i forskellig størrelse. Det er planen at et par tusinde ekstra kommer til i den ældre boligmasse. Målet for Frank Jensen er, at københavnere skal bo på mindre plads, 95 m2 i snit nedsættes til max 85 m2, og hver fjerde bolig skal være almen. Det skal bringe balance mellem de rige og fattige indbyggere. Skatteborgerne skal finansiere projektet med 500 mio. kroner, men om planen hænger sammen melder historien ikke noget om.

Krydstogtskibe

Aktiviteterne inden for krydstogt i 2016 var tilfredsstillende. Det samlede antal anløb i Kbh blev på 311 og 732.000 passagerer. 2016 gav en omsætning på 40 mia. kroner.

Danmark fik samlet i 2016 besøg af 866.000 krydstogtgæster, som har en samfundsøkonomisk effekt på cirka 1,35 milliarder kr., og omkring 1900 jobs.

I 2017 til dato har foreløbig 323 krydstogtskibe lagt til i København, og byen forventer op mod 900.000  velhavende turister i år.

By og Havn samarbejder med kommune og politi om trafikken, som giver byen store problemer.

IKANO

En helt ny spiller med milliarder til investering i boliger er på banen. IKEA banken IKANO skal rulle den ny strategi ud, som primært er rettet mod omegnskommunerne. København er for dyr.

Parkeringsafgifter giver kommunerne gode indtægter

Sidste år endte 916 mio. kr. i landets kommunekasser. I 2008 var det tal nede på 649 mio. kr., skriver Jyllands-Posten. Stigningerne gælder både parkeringsbilletter og bøder til dem, der ikke sørgede for at købe sig en parkeringstilladelse, men blot stillede bilen. Udgifterne til parkeringer er på ti år steget med 41 %. I København kan man tillægge indtægten By & Havns indtægt.

Amager Strandvej

PFA har solgt en grund ved Femøren for 150 mio. kroner, for at bygge et hotel med 400 værelser samt 350 ungdomsboliger.

Endnu et nyt Hotel er undervejs i Kastrup Havn. Projektet udgør cirka 25.500 m2, og hotellet kommer vil få 357 værelser, konferencefaciliteter til 400 personer og parkering til 200 gæster. Derudover bliver der også plads til en sky-bar, poolområde, motionscenter og restaurant.

Hotellet kommer til at ligge direkte ud til Øresund med en havn på hver side. Sideløbende opfører Skanska et kontorhus på 5.000 m2 med plads til ca. 300 arbejdspladser. Kontorhuset skal operere i samspil med hotellet.

De Radikale vil granske By & Havn :

https://www.tv2lorry.dk/artikel/radikale-vil-granske-havn-det-er-en-stat-i-staten

Badeland

I  23 dage i august har det lyst rødt ved byens seneste havnebad, Sandkaj, hvor der er målt et bakterieniveau på over 35.000, langt over de 15 som er normalen?  Og ifølge TMF er det en klar identifikation på, at der er afføring og tis som skylles direkte ud i havnebassinet. Havnebadet er nu lukket.

Man har taget fejl af “rørsystemerne”

Kommunen oplyser til TV 2, at bakterierne stammer fra toiletter i nybyggede lejligheder i Nordhavnens Århusgadekvarter.

Bygherren har simpelthen taget fejl af rørsystemerne, så kloakvand fra toiletterne er ført til mindst én regnvandsbrønd i stedet for til rensningsanlægget.

Containerboliger

Forslaget om containerboliger er med expres far blevet omgjort, så der nu kan bygges løs, og de førsteskulle stå klar til november.

Kollektiv trafik

Økonomiudvalget besluttet, at kommunen skal undersøge om den kollektive trafik kan udbygges med ny metro, letbane eller BRT (bus i egen bane) på strækninger fra Københavns Hovedbanegård til Amagerbro, Refshaleøen og Brønshøj. Beslutningen er taget på baggrund af en ny rapport fra Økonomiforvaltningen.

Statslige omrokeringer

Bygningsstyrelsen vil samle Statens mindre lejere i større mere fleksible enheder, og satser på Slotsholmen, Kalvebod Brygge og ved Flitnholm Station på Frederiksberg. Disse centraliseringer af lejemål skal spare på udgifterne til huslejer i den Indre By.

Gadens parlament

Når folket viser tænder

Vi har netop set hvordan det gik Amager Fælled. Da bulldozerne blev sat ind tog tudserne magten fra den politiske elite. Tudserne overlevede, men det gjorde politikerne ikke, og kun LA tordner, hvor Heidi i en skinger tone skriver, at politikerleden vil blive større, når de på denne måde løber fra deres aftaler.

HT Terminalen fik også en kort levetid.

Nu må vi vente og se, hvem som får regningen for dette legendariske tilbagetog, da der blev skabt endnu et hul i den slukne metrokasse.

Christiansholm

Og nu får vi se, om det hele gentager sig med Copenhagen Street Food på Christiansholm, hvor en folkelig protest mod at bygge 300 – 400 ligegyldige boliger på Christiansholm, som ingen har råd til at bo i, er under opsejling.

Københavnerene finder det absurd, at et populært og folkeligt mødested, placeret centralt i Havnen, skal bruges til noget så ligegyldigt som boliger, 25% af dem almene, et Luksus Hotel uden infrastruktur, og en svømmehal som sikkert aldrig bliver bygget. Kilde Politiken.

Folkets protester kunne redde tudse liv på Amager Fælled, men kan de også redde Københavns måske mest tåbelige beslutning i mands minde, om at placere et By & Havn fyrtårn på  den absolut bedst placerede matrikel i Havnen?

Slutspil!

Strandengen

Overborgmester Frank Jensen er vendt 180°, og afstår fra de oprindelige byggeplaner om 3000 boliger på Amager Fælled.

I første omgang skal de flyttes ud mod Vejlands Allé, dér hvor der skulle ligge en campingplads. Vi ved endnu ikke hvad resultatet bliver, men strandengen er ude af billedet.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/frank-jensen-freder-definitivt-strandengen

https://www.tv2lorry.dk/artikel/venstre-er-klar-til-aendre-plan-om-amager-faelled-byggeri

Københavnerliv i august. Frank Jensen bulldozer Amager Fælled og udvandrer fra interview

Metroens kapacitet på bristepunktet.

S-toge og metro er overbelastede i myldretiden. Metroen skal enten have flere vogne eller køre hyppigere, men det er der vist ikke penge til, da metro materiellet  allerede i dag trænger til at blive renoveret.

Fri hash i Pusher Street, og 20 mio. i kommunal gave til beboerne.

Handlen af hash på Christiania har iflg. TV 2 Lorry igen passeret en milliard kroner på årsbasis. Fristaden gør ingenting selv, magter det ikke, siger de, mens Københavns Kommune fodrer Fristaden med  20 mio. i støtte til de omkringliggende boere.

I februar i år indgik Københavns kommune en såkaldt partnerskabsaftale med Christianiafonden. Der betyder, at kommunen over en årrække investerer 20 millioner. Penge som er møntet på at forbedre forholdene for beboere tæt på Pusher Street.

Det er rigtig mange penge til meget få beboere, og hvad støtten skal bruges til, det melder historien ikke noget om?

De Radikale sætter spørgsmålstegn ved By & Havn. Er de mere til skade end til gavn.

Måske det skyldes at By & Havn, med Frank Jensens velsignelse, på 2 dage fik smadret den rekreative natur med bæltekøretøjer for at tage vandprøver selvom planerne ikke er vedtaget. Undervejs blev aktionen dog stoppet indtil videre. Præcis det berørte stykke natur til boliger er fyldt med det mest bevaringsværdige dyreliv, og da Frank Jensen fik nærgående spørgsmål udvandrede han fra et interview på TV om emnet. Her viste han sit sande københavner ansigt. For Frank Jensen er fælleden bare et stykke jord uden værdi. Det er metoder man kun kunne forvente sig fra totalt uansvarlige entreprenører, men af en borgmester, som burde stå op for miljøet, Nej…..

Støj

Indre By er en blanding af beboere, caféer og barer med høj musik. Frank Jensen håber det bliver bedre af sig selv, og vil ikke gribe ind.

»Vi har et klart fokus på, at de beslutninger, vi træffer, skal bevillingsnævnet leve op til. Og vi stiller større krav til barer. De skal samarbejde om at begrænse problemerne. Det er vigtige skridt, som vi nøje vil følge«.

Han hæfter sig ved, at der allerede er indført et stop for nye natbevillinger i de hårdest ramte kvarterer. Den kurs kan udbredes til andre områder, hvis behovet opstår, påpeger overborgmesteren. Politiken.

Amager Fælled

Pension Danmark har indgået en aftale med selskabet By & Havn om at etablere et fælles projektselskab. Projektselskabet skal de næste 10 år udvikle Ørestad Fælled Kvarter.

PensionsDanmark har gjort aftalen betinget af en tilfredsstillende ”due dilligence” vedrørende jordbundsforhold (som jf. ovenfor blev indstillet) og en masterplan, samt at Københavns Kommune vedtager en endelig lokalplan for området.

Projektselskabet forventer, at der bygges ca. 178.000 etagemeter bolig fordelt med 75 % på private udlejnings- og ejerboliger, og 25% almene boliger. Hertil kommer parkering og institutioner. Selskabet har været i dialog med flere almene boligselskaber, da man ønsker en blandet beboersammensætning.

Når Ørestad Fælled Kvarter er opført, vil selskabet overgå fra at være bygherre til at varetage udlejning og salg af boliger. Dermed kommer selskabet til at stå for udviklingen af hele bykvarteret. Ved at stifte et selskab, der tager hånd om den samlede byudvikling, kan der i højere grad tages hånd om at opfylde byudviklingens mål.

Hotelkæden Scandic

Kæden har indgået en aftale med det norske selskab HM2, ejer af en grund på Kalvebod Brygge, om at opføre koncernens største hotel til 1,5 mia.  kr. Hotellet skal have 632 værelser, restauranter, møde- og konferencefaciliteter mm., og forventes klar i 2021.

Hotellet indrettes i et samarbejde  Dissing+Weitling arkitekter, og Scandic som skal leje. Dissing+Weitling bekræfter, at tegningerne til Scandics hotel i store træk er de samme som HM2 fik tegnet i 2011. HM2 har valgt at omlægge planerne fra kontordomicil til hoteldrift, som er mere lukrativt.

Containerboliger

TMF er loren ved at der placeres mere end 50 containerboliger på Refshaleøen til de studerende. Mindst 2 firmaer står klar i kulissen med flere tusinde containerboliger, som kan placeres på Refshaleøen, Kløverparken, i Nordhavnen og Sydhavnen. TMF kræver lokalplaner først. En containerbolig koster fra 3.800 til 5.000 kroner om måneden, så den er ret kostbar.

Tryk på lokalplanerne

De mange byggerier skaber kø i TMF.

Flere biler i byen skal forbydes adgang

Nogen havde regnet forkert, så nu skal der findes en løsning på færre biler i byen. Morten Kabell : Bilmængden i byens gader skal ned. Der skal gøres bedre plads til cykler og kollektiv trafik. En større del af byen skal omfattes af betalingsparkering. I budgetforhandlingerne, som starter i dag på Københavns Rådhus, vil miljøborgmesteren også kræve »en ambitiøs cykelpakke«.

Boligpriser

I juli blev en milepæl nået, da den gennemsnitlige, sæsonkorrigerede kvadratmeterpris kom op over 40.000 kroner. De stigende priser skyldes primært projektsalg af lejligheder, der endnu ikke er bygget færdig. En projektlejlighed på 85 kvadratmeter koster i gennemsnit 3.750.000 kroner. Prisen på en allerede opført lejlighed på samme størrelse er til gengæld kun 3.320.000 kroner.

Andelsboliger er blevet en handelsvare

Under bordet eller 200.000 kr. for nogle ruller toiletpapir som følger med. Sælgerne kan ikke se der er noget problem i at forlange lidt småpenge for nogle småting som følger med i handlen.

Helioport i Nordhavn

Et forslag om en helioport – helikoptertransport af krydstogtgæster – er nedstemt i TMF.

Airbnb vinder markedsandele i København

Selskabet formidler omkring 2 millioner overnatninger i København.

FAKTA: 31.000 DANSKERE LEJER UD PÅ AIRBNB
Den typiske udlejer tjener ifølge Airbnb 14.600 kroner på at lade rejsende overnatte 22 gange på 12 måneder.

Tjenesten har haft massiv vækst. Fra 1. april 2016 til 1. april 2017 brugte 732.000 gæster Airbnb i Danmark.

I samme periode 2014-2015 brugte 214.000 gæster Airbnb i Danmark, mens tallet var 28.000 i perioden 2012-2013.

Der var 31.000 aktive udlejere i Danmark fra 1. april 2016 til 1. april 2017. Det vil sige profiler på Airbnb, som har haft mindst en udlejning i det foregående 12 måneder.

Heraf var de 19.000 udlejere i København. I alt 450.000 gæster brugte Airbnb i hovedstaden i perioden.

Gennemsnitsalderen for udlejerne er 38 år.

Kilde: Airbnb.

Nyt i Juli

Studieboliger

I juli 2017 er der 598 boliger på 1 og 2 vær. lejligheder til salg i hovedstaden til en gennemsnitlig pris på 2,8 millioner kroner. I 2006 var tallet på 3273, så noget tyder på der kommer et pres og et nyt prisboom på udlejning.

I Nordhavn er de ny beboere begyndt at beklage sig over, at der bygges stadig flere studieboliger, da der skulle være problemer med grundsalget, og hullerne skal jo fyldes op? De har købt under falske forudsætninger!

Restaurant BARR flytter ind i NOMAs gamle lokaler.

Se Rendez Vous.

Christiania aktion

Den 6 juli fjernede politiet nok engang det opsatte hegn inde på Fristaden som skal beskytte Pusher Street. Læs nyheden på EB

Copenhagen Street Food

Madmarkedet på Christiansholm får luft under vingerne, hvor det til foråret fortsætter i en ændret udgave på Refshaleøen. Der skulle blive tale om et helt nyt hold kokke, og flere aktiviteter.

Endnu en domicil ejendom solgt

Alm. Brands bygning på Rådhuspladsen med Alm. Brand bank, klasselotteri og advokatkontorer er solgt for 590 mio. kr. til en engelsk fond. Bygningen skal renoveres, men der foreligger ikke noget om fremtidsplanerne.

I Sydhavnen på A. C. Meyers Vænge, nabo til Aalborg Campus (tidl. Nokia), skal ejendomsselskabet Patrizia opføre et boligbyggeri på 18.660 m2.

MT Højgaard skal stå for opgaven. Bebyggelsen består af i alt 176 boliger med både rækkehuse og lejligheder, samt af et mindre antal butikker primært centreret omkring kvarterspladsen i syd.

Fra nord til syd bliver anlagt et grønt strøg. Fra øst til vest brydes bebyggelsen af en grøn kile, som anlægges med gang- og cykelruter til Teglværksholmen og Sluseholmen.

De 56 rækkehuse er i 2, 2½ og 3 plan, og alle er med både for- og baghave. Boligerne i 2½ plan har også tagterrasse orienteret mod syd. De i alt 120 lejligheder er lejligheder til unge og familieboliger. Derudover opføres butikker, caféer og beboerlokaler i områdets stueetager.

Nyt i Juni

Amager Fælled

Området er kommet på dagsordenen, og By & Havns dispositioner gennem tiden kan risikere at koste S rigtig mange stemmer til kommunevalget, for boligbyggerriet er blevet et brændende varmt emne op til kommunevalget. Samtidig har navneændringen kastet brænde på bålet.

Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF lover nu, at de vil finde den halvanden milliard kroner, som det koster at bremse byggeriet, hvor S stædigt afviser. Pengene er brugt til metro, der skal ny penge til, og det vil de ikke hjælpe med.

Som socialdemokrater vil vi ikke finde pengene på det kommunale budget for det vil gå ud over kernevelfærd, daginstitutioner og skoler. Så problemet er der stadig: Hvor vil man finde de halvanden milliard kroner, udtaler Lars Weiss, Soc.dem.

Det  er sludder, for de flytter jo rundt på så mange andre områder i forvejen, se kommunens skandaler, og det burde være nemt for By & Havn selv, at finde en egen finansiering. De vælter sig i indtægter fra bl.a. parkering i samme Ørestad, men nej metroen kommer før alt anden byplanlægning, så den er måske også i økonomiske problemer!

En måling viser at EL og S lige nu er lige store, og for EL med en kandidat ingen kender og aldrig har hørt om. Det er absurd, men måske vi får en revolutionær marxist som borgmester til at styre den samlede udvikling.

Sluseholmen og Havnebryggen

To boligkarreer med 237 boliger som KPC skal opføre for Danica Ejendomme på 23.066 m2 er nu sat i gang. De forventes klar i 2019. På Islands Brygge skal NCC opføre yderligere 78 boliger for Pension Danmark.

Byggeriet består af 78 lejligheder fordelt på tre blokke. Lejlighederne varierer fra to- til fireværelses lejligheder fra 91 m2 til 170 kvm, og der bliver opført 92 p-pladser i parkeringskælder under terræn. Desuden opføres syv erhvervs- og butikslokaler på hver mellem cirka 100-150 kvm samt et supermarked på cirka 1000 kvm.

Fisketorvet

Også Fisketorvet skal have et nyt ansigt. Indkøbscentret skal åbnes op, have 15.000 m2 til ny butikker, med mulighed for udbygning af yderligere 32.000 m2 til kommerciel brug og metrostation.

I 2018 er planen:

  • Fisketorvet blev indviet i 2000.
  • Etagearealet fylder 51.000 m2, heraf er de 40.000 m2 butikker.
  • Udbyggelsen bliver på yderligere 70.000 m2, heraf de 15.000 m2 til flere butikker og 55.000 m2 til kontor- og hotelfaciliteter.

Debatten om Højhuse

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg har sagt principielt ja tak til udviklingen af højhusprojekterne på spidsen af Nordhavn og nej til forvaltningens anbefaling om at kassere projekterne.

Morten Kabell fra EL stemte nej, men var i mindretal. I Nordhavnen kan H.C. Andersen Adventure Tower på 280 m eller Great Northern på 330 m – formet som sejlene på et sejlskib – stadig blive en realitet.

Axel Tower får en restaurant på toppen, og eksklusive butikker i stuen. De mere københavner rettede aktiviteter, som ANVA og Scala var, er endegyldigt historie. Advokater flytter ind, og på toppen skal en luksus restaurant med udsigt konkurrere med det ny NIMB.

Posthusgrunden høringen med højhuse slutter i dag.

Orange æsler

I al stilhed har cykelinitiativet Donkey Republic med 800 cykler i København bidt Bycyklen i haserne. Cyklen tilbyder sig i byens cykelstativer som det mere simple valg af lejecykel i København. Donkey Bike

Redmolen i Nordhavn

PFA har fået tilladelse til at bygge endnu en ikonisk bygning, et nyt hovedsæde, som nu også begynder at præge den inderste del af Nordhavn,

IKEA

Byggeriet på Kalvebod Brygge forventes igangsat i 2018.

Helgoland

Sagen om fri badning fandt en mindelig aftale.

Ny skole

På Islands Brygge skal MT Højgaard opføre Ny Islands Brygge Skole, med plads til 784 elever, personale og en idrætshal. Byggeriet bliver på omkring 10.000 m2, og udearealerne på 4.000 m2, og ligger som en tilbygning til den eksisterende skole.

Er flydende containere en god ide som bolig!

Container boliger

Socialdemokrat Jonas Bjørn Jensen og DSU-formand Sofie Brahe Liljedahl peger på Refshaleøen og Nordhavn i København, hvor der ikke bliver bygget i mange år frem, og de forslår at planloven ændres, så begge områder kan tages i brug til midlertidige containerboliger.

Er det en god ide? Først, hvorfor skal alle bo i Havnen. Dernæst er en container en værdig bolig, eller er det kimen til slum. Og midlertidig bebyggelse har det med at blive permanent, så hvilken forskel er der egentlig på en Roma lejr og et midlertidigt Container Klondyke.

 

Lokalplan III for Batterigrunden

The Battery.

Kurt Thorsen var involveret i et københavnsk milliardprojekt The Battery, et 128.000 m2 bolig- og leisureprojekt i Njalsgade. Kurt Thorsen var ekstern konsulent på projektet. Investoren bag projektet Bach gruppen, som købte grunden i 2005, har døbt projektet The Battery, som er tænkt at skulle huse både boliger, erhvervslokaler, hotel, kultur- og fritidsfaciliteter, institutioner og en Moské. Arkitekt på det ambitiøse projekt er Big, Bjarne Ingels Group.

Bach gruppen skippede de oprindelige planer, hvor de to første forslag krævede en Moské, som ikke kunne finansieres. Projekterne og lokalplaner faldt til jorden, og der blev udarbejdet et nyt forslag.

Christianshavns Vold med Amager Boulevard på venstre side.

I januar 2016 blev en trejde lokalplan godkendt, og i dag er det første spadestik undervejs, da der er tegnet kontrakt på de første 30.000 m2 bebyggelse.

Projektet, omdøbt til Bryggens Bastion, giver mulighed for opførsel af 125.000 m2 ialt, heraf op til 75% boliger med et højhus overfor Tøjhusgrunden, og et ud mod Amager Fælledvej.

  • Projektet kommer til at bestå af otte karréer og to slanke tårne med hhv. 23 og 30 etager (86 og 99 meter).
  • Hver karré udformes med varierende højder fra 3-4 etager ind mod områdets grønne parkstrøg til 8 etagers højde mod Njalsgade og mod nord.
  • Boligerne vil blive opført med forskellige typologier fra rækkehuse eller byhuse til lejligheder og tagboliger.

Lokalplanforslaget Faste Batteri III

KU som er genbo  grunden har i Høringsfasen udtrykt tilfredshed med de fremlagte planer for området.

Illustrationer kan ses på Lokalplanforslaget.