Er byens visioner brugbare?

Bystyret har tilsyneladende opgivet at forbedre den eksisterende infrastruktur, og lægger yderligere afgifter på den fri bevægelighed

Morten Kabell har med forvaltningen TMF planer om at indskrænke borgernes ret til yderligere frit at kunne færdes i København ved at pålægge flere bydele afgifter.

Er det en brugbar vej at fortsætte beskatningen med parkeringsafgifter? Hvilke konsekvenser har denne politik?

Vort bud er, at det hæmmer den fri bevægelighed mellem bydelene, ikke mindst udenfor den ordinære arbejdstid. Gøremål til og fra skoler, sport og institutioner, og flere obligatoriske smutærinder som fx lægebesøg midt på dagen stresser da de bliver besværlige.

Om det får indflydelse på pendler trafikken, som siges at være målet, vides ikke, men en københavner med bopæl på Amager kan ikke længere arbejde og rejse omkostningsfrit til Vanløse eller vice versa.

Dagligdagen bliver mere besværlig og tilgodeser borgere uden forpligtigelser.

Den kommende metroring løser kun delvist problemerne, for med mindre en virksomhed ligger stationsnært, som det er tilfældet med metrobenet til Vestamager, KU, DR og City, løser den ikke nødvendigvis et transportbehov tværs gennem byen. De fleste vil fortsat være afhængig af tillægstransport.

Visionen kunne være, at få virksomheder til flytte stationsnært, men hvad er stationsnært? Ørestad kan af nogle betragtes som stationsnært, men er 600 eller 700 meter stationsnært?

Det er åbenbart, at indføres der betalingsparkering i hele byen, så isoleres en bydels beboere yderligere, som det i mange år har været tilfældet for mange christianshavnere – fra venner og bekendte, fra gæster og nødvendige gøremål – og mange stavnsbindes til deres eget kvarter.

Bydelen Ørestad -om det er Nord, City eller Syd har ikke en selvstændig identitet, og beboerne tordner mod de høje p-afgifter. Folk har brug for deres bil.

I Nordhavn har TV 2 Lorry reportager, hvor flere overvejer at flytte væk af samme grund.

I dagens Berlingske kan man læse at københavnske børnefamilier nærmest står i kø for at komme ud af byen.

Københavns Kassebeholdning

Parkeringsindtægter

I en debat om parkeringsindtægter er det oplyst, at Københavns Kommune har en disponibel kassebeholdning i første kvartal 2017 på 10 milliarder kr.

Der pågår for tiden samtaler i regeringen, hvor Amnitzbøl vil sikre at parkeringsindtægter ikke kan genanvendes til andet end trafik.

I dag afleverer København 80 mio. kroner af indtægterne til Staten, som følge af et loft. P-indtægterne udgør 300 til 400 mio. kr. og tilføres den kommunale kasse, og totalt synes de at udgøre et ret stort beløb af den disponible kassebeholdning.

By og Havn har sin egen kasse som ikke indgår i regnskabet.

Maj nyt

Ny aktion på Christiania.

Romaer på Christianshavn

Høj musik udløste mandag et slagsmål mellem romaer og hjemløse på Torvet. En hjemløs fik en flaske i hovedet, og rumæneren blev anholdt. Tirsdag fjernede politiet romaernes opholdssteder i den indre by og ti personer blev anholdt. De vil blive sigtet for at have overnattet i en utryghedsskabende lejr i det offentlige rum (Islands Brygge, Lille Kongensgade, Vesterbrogade og Nyropsgade), og modtage en bøde på 1000 kroner hver.

Vandpistoler skal skræmme de tissetrægende Distortion deltagere til at benytte et af de til lejligheden opsatte lokummer.

🌄Ungdomsboliger

Der skal bygges 800 ny ungdomsboliger fx containerboliger eller andre midlertidige boligkoncepter. Boligerne skal placeres i perspektivområderne  Nordhavn, Godsbaneterrænet, Refshaleøen og Kløverparken.

Fjernbusterminal🌄

København har io mange savnet en fjernbusterminal. Der var sidst emnet var på tale planlagt en på Polititorvet, men sådan skulle det ikke gå. Nu spøger det igen med to forskellige placeringer, en i Sydhavnen ved Ellebjerg eller en ved Dybbelsbro.

🌄H/F Vennelyst

Portene mod Kløvermarksvej bliver fremover låst om natten.

Parkering🌄

Morten Kabel har med sit forslag om betalings parkering i hele København lagt sig ud med omegnens borgmestre, som finder de skal betale prisen for Københavns problemer. København er ikke en isoleret Ø i Hovedstaden, så det er ikke en sag for København alene.

Trafikken i Prinsessegade🌄

Lokaludvalget har til TMF kommenteret på de sidste trafikmålinger, og må man formode udviklingen siden busslusen i 2004, men vi bliver svar skyldig med hensyn til lokaludvalgets mening, da svaret ikke er tilgængeligt.  De ny regler på Refshalevej indgår heller ikke i lokaludvalgets oplysning til bydelens borgere. Trafiktaellinger

🌄Amager Fælled

De Radikale vil forsøge at tilbagekøbe området fra By & Havn, som sidst i april har annonceret deres byggeplaner for området. Nu viser det sig at en afgørelse afventer en VVM redegørelse, og skal afgøres i den ny BR efter kommunalvalget. Bryggebladet har udførlige reportager.

🌄Hoteller

Royal Hotel i dag kendt som et Radisson hotel ved Hovedbanegården og Frihedsstøtten skal gennemrenoveres frem til 2018.

Ny P-ordning på Refshalevej

Fra Københavns Kommune, citat :

Ny parkeringsordning på Refshalevej

27.02.2017
Fremover kan man ikke længere parkere lige så længe man vil på Refshalevej på den anden side af voldgraven til Christiania.

Københavns Kommune har efter dialog med Christiania, Christianias naboer og politiet besluttet oprette en tre timers-parkeringszone på landsiden af vejen og indføre standsningsforbud på vandsiden. 

Formålet er at skabe større tryghed, gøre det lettere for beboerne at finde en ledig parkeringsplads samt at forbedre forholdene for cyklister og for redningskøretøjer, som hidtil har haft svært ved at komme frem, fordi Refshalevej ofte er blokeret af parkerede biler. 

Rigtig mange udefrakommende bilister benytter nemlig muligheden for at parkere gratis på Refshalevej, der ligger lige uden for betalingszonen, hvorefter de tager videre ind i København over Christianshavn. Men dette har medført, at bilerne udefra optager pladserne for lokale christianshavnere og christianitter, som har brug for at parkere deres bil. Samtidig har der været flere tilfælde, hvor redningskøretøjer ikke kan komme frem, ligesom de parkerede biler spærrer for cyklisternes rute.  

Ubegrænset parkering med beboerlicens

Med en 3-timers parkeringszone vil der ske en større rotation blandt parkerede biler, mens lokale bilister, som har beboerlicens til Christianshavns p-zone, kan parkere tidsubegrænset. Ændringen betyder således, at hvis man som lokal plejer at parkere sin bil gratis på Refshalevej, skal man enten flytte bilen efter tre timer, eller man skal til at betale for parkeringen via en beboerlicens. Til gengæld gælder beboerlicensen til hele Christianshavn. 

Beboerlicens kan udstedes til borgere over 18 år, som opfylder to simple krav. Man skal have folkeregisteradresse inden for den zone, man ønsker licens til, og man skal eje den bil, man vil have licens til. Licenserne udstedes digitalt via pbutikken.kk.dk, og prisen afhænger af bilens miljøklasse. 

På landsiden og vandsiden

Forslaget til at ændre parkeringsordningen på Refshalevej er opstået som følge af den dialog, der har været mellem Christiania, Christianias naboer, politiet og Københavns Kommune efter skudepisoden på Christiania sidste år. Parterne har bl.a. deltaget i tryghedsvandringer, hvor behovet for de nye p-regler er blevet identificeret. 

Den nye p-zone oprettes på den del af Refshalevej, der ligger ud for størstedelen af Christiania – fra Prinsessegade til Kongebrovej. Tre-timers p-zonen kommer til at ligge på landsiden af vejen, mens der kommer standsningsforbud langs med vandet, så vandsiden holdes helt fri for biler (se vedhæftet kort).

Forskellen på et standsningsforbud og et parkeringsforbud er, at bilen ved et standsningsforbud slet ikke må holde stille på stedet, mens det ved parkeringsforbud er tilladt at holde stille nogle minutter, så passagerer kan stige af eller på, eller man kan læsse varer af og på bilen. Kommunen har i samråd med politiet vurderet, at standsningspåbuddet er nødvendigt for at øge trafiksikkerheden på Refshalevej. 

Teknik- og Miljøforvaltningen begynder at opsætte p-skilte om den nye ordning mandag d. 6. marts, og de nye regler træder i kraft fredag d. 10. marts.

BY & Havn havde indtægter på + 13 mio. kroner i 2016 på parkeringsdrift

By & Havn konkurrerer med beboerparkeringen i København og tjener gode penge på forretningen.

Aarsrapport_2016_web Under punkt 5 i årsrapporten står:

By & Havn opfører, driver og vedligeholder parkeringsanlæg i Ørestad City og Ørestad Syd, på Nordre Toldbod, i Søndre Frihavn, på Marmormolen og i Nordhavn.

Selskabet har ansvaret for mere end 6.000 pladser enten i parkeringshuse eller på terræn. Heraf er de ca. 3.700 pladser i parkeringshuse og ca. 2.400 pladser på terræn.

By & Havn ejer parkeringsanlæggene, ligesom driften af hovedsageligt varetages af selskabet selv. Anlægget på Amerika Plads med mere end 800 parkeringspladser ejes dog af det 50 pct. ejede joint venture DanLink-Udvikling.

I 2016 blev endnu et parkeringshus taget i brug. Parkeringshuset, der ligger på Lüdersvej i Århusgadekvarteret, rummer 485 pladser og er det første i Indre Nordhavn.

I løbet af 2016 blev der endvidere taget en del midlertidige pladser i brug. De midlertidige pladser, der ligger i terræn, skal dække efterspørgslen, indtil der er tilstrækkeligt kundegrundlag til et parkeringshus.

I forbindelse med opførelsen af Royal Arena har By & Havn indgået aftale med Arena CPHX P/S om etablering af en parkeringsplads til arenaen. De ca. 300 parkeringspladser er beliggende øst for arenaen og er reserveret til arenaens arrangementer. By & Havns abonnementskunder og besøgende i bydelen kan benytte pladsen, når der ikke er events i arenaen. Således opnås dobbeltudnyttelse af parkeringsanlægget. Terrænparkeringen var færdig i januar 2017.

I 2016 var omsætningen på parkering på 70 mio. kr., hvilket er 13 mio. kr. højere end i 2015, svarende til en stigning på 23 pct. (De samlede indtægter var dog på 149 mio. kroner, red.)

Den stigende omsætning skyldes, at By & Havn pr. 1. oktober 2015 har overtaget parkeringskælderen på Marmormolen, og at parkeringshuset P-hus Lüders åbnede i juni 2016. Hertil kommer en generel stigning i aktiviteterne i byudviklingsområderne hen over året som følge af, at flere beboere er flyttet ind i Nordhavn og Ørestad.

Københavns Kommune har udover indtægter fra By & Havn, hvor Morten Kabell har et sæde, indtægter fra beboerlicenser og parkeringsautomater. Zoner for parkering udvides konstant, og må forventes snart at omfatte hele kommunen. Dette sidste forslag er dog skrinlagt efter at være blevet nedstemt i BR. Indtægterne oplyses ikke, men i 2012 var de 300 mio. kroner.

Åger og fup firmaet får konkurrence

Parkering er big business for København

Kommunens byudviklingsselskab By & Havn – også kaldt for et åger og fup firma på de sociale medier – tager rask væk 1.000 kroner om måneden i de kommunale parkeringshuse, hvor kommunen kun får omkring 700 kroner om året i beboerlicens, og kun i en afgrænset del af byen som netop er udvidet.

Betalingsringen blev ikke til noget, så nu vil EL borgmester Morten Kabell lave om på parkeringsreglerne efter salamimetoden, så den bilfri by kan realiseres alligevel, for der skal fremover betales afgift af alle som parkerer indenfor kommunegrænsen. En københavners bevægelsesfrihed begrænses til ens p-zone.

Der bliver fremover i princippet ikke plads til byens mange pendlere som skal passe deres arbejde, eller til borgernes gæster, så enten må brugere af byen København betale fuld takst, eller blive væk. De kan selvfølgelig tage bussen, men mange vil nok betakke sig for at nærme sig Hovedstaden til den pris den kollektive trafik i dag koster.

Københavnere som har bosat sig i de eksklusive boliger må føle sig taget ved næsen af Københavns røde bystyre, som med trængselsproblematikken som argument vil lukke byen af formodentlig for at sikre byen fortsat har et rødt flertal. Med ord som hyklerisk og henvisninger til Frederiksberg tilbageviser  Morten Kabell den kritik, som er fulgt i kølvandet på hans forslag.

I Ørestad og sikkert andre steder, hvor borgerne er stavnsbundet til By & Havns faciliteter krydses fingre for, at parkering i København bliver med ens regler for alle, men at tro, at parkeringstaksterne sættes ned, og ikke op, er naivt, for flere penge til det økonomisk ramte metrobyggeri skal jo komme et sted fra.

Som vi har været inde på tidligere, så er byen København er med det røde styres ihærdige forsøg med bilfri dage, høje parkerings afgifter på 31 kroner i timen, og de mange events som lukker byen af, ved at isolere byen, og byens borgere, fra omverdenen.

Pendlere smides ud af byen

Om det vil ramme bydelenes handelsliv må tiden vise. På Christianshavn er det stort set forsvundet.

Fra den 1. marts koster det 9 kr. i timen at parkere på ydre Nørrebro, ydre Østerbro og i Valby. I nattetimerne er prisen 2 kr. Betalingszonen indføres, som oprindelig er gratis parkeringsområder, har det formål, at få smidt pendlerne ud af byen. De må vælge en anden transport.

Refshalevej er stadig med gratis parkering

De første 10.000 borgere ud af bydelenes 80.000 beboere skulle indtil nu have ansøgt kommunen om en beboerlicens, hvilket indikerer at mindst 10.000 parkeringspladser skifter status.

Folk udenbys, med arbejde i København, mister de 10.000 pladser, eller i teorien alle de som findes, og de må enten flytte til København og cykle rundt, eller finde sig et andet arbejde.

En beboerlicens gælder kun et afgrænset område, så man kan som borger i København ikke uden store omkostninger bevæge sig rundt i byen i bil. Det er også svært at få besøg udefra. Beboerlicensen koster mindst 700 kr. så kommunen sikrer sig en ekstra skat på fra 7 til 10 mio. kroner + de ekstra p-indtægter.

Kald det forretning eller magtmisbrug. Det kommer ud på et. Forslaget er fremlagt og gennemført uden egentlig dokumentation.

Nyt i februar 2017

Det nye TAP1  

TAPl åbner til sommer på Raffinaderivej 10 og vil kunne rumme alt fra musik events, konferencer, udstillinger middage til TV-shows, møder, messer m.m.

Kommunekassen

Bogføringen halter og kassen kan bruges af de ansatte som et tag selv bord. Kommunen afviser.

Bogføringen af udgifter og kontrollen med medarbejderes dankort halter i Københavns Kommune. Det konkluderer revisionsfirmaet Deloitte, der står bag en årlige revisionsrapport af kommunens regnskabsføring og interne kontroller. - Hvis man bare kan sætte et privat bilag ind, uden at nogle bemærker det, så er det klart, at det kan gå galt. Der forekommer svig i alle store organisationer, også i Københavns Kommune, og det skal man sikre bliver minimeret, siger han til DR. Kilde DR P4 København.

Kuglegården

Nyt tillæg for Lokalplan Holmen måske undervejs. Mogens de Linde ønsker at udbygge Kuglegården, og modernisere Base Camp.

Forsvarskommandoen på Arsenaløen købt af Mogens Linde

Flere flytter ud af København

Berlingske skrev den 18. februar:

De høje priser på det københavnske boligmarked får børnefamilier til at bytte storbylivet ud med hus og have. Udflytterne får nu huspriserne til at stige rundt om København.

København er i stigende grad multikulturel. Det fortæller de sidste tal, som Danmarks Statistik har udarbejdet for Berlingske. Det fremgår, at 144.000 af  byens i dag 600.000 borgere eller 24% er indvandrere eller efterkommere af indvandrere mod 18% i 2004, hvor byen havde omkring 500.000 borgere. Anna  Mee Allerslev (født i Sydkorea i 1984), byens radikale borgmester for integration hilser den multikulturelle udvikling velkommen sålænge de ny borgere bidrager til fællesskabet.

Lokaludvalg.

Der arbejdes med ny, måske mere demokratiske regler, måske med direkte valg af bydelens borgere, hvilket skyldes et forslag om nedlæggelse af lokaludvalgene. Tilbage i 2010 var der en disput om borgernes indragelse. Borgermøderne var ikke i sig selv repræsentative, og er det stadig ikke. Kommunikationen ud til borgerne er forsøgt forbedret med undersøgelser på nettet, men konklusionerne er ofte drejet i den retning de lokalpolitiske tovholdere ønsker

Indkørslen til den ny Krøyers Plads

Nye boliger

Specielt bygges der meget Nordhavn og på Teglholmen. Der bygges så meget for tiden, at København fik 4.300 nye boliger, skriver Berlingske. Mange af dem i millionklassen. I Ørestad skyder almene +boliger op, og med den forslidte argumentation, at byen får 1.000 nu kun 10.000 ny borgere om året, og ikke 1.000 om måneden, hvor halvdelen stammer fra et fødselsoverskud, og den anden halvdel udgør en tilflytning fra udlandet, så er borgmester Frank Jensen glad.

Christiania

Natten til den 3. februar omkring klokken 02.15 blev en ung mand, kendt af politiet, stukket med en kniv i Prinsessegade foran Christiania. Manden er for nærværende under behandling på hospitalet.

Billedet linker til Christianshavns Torv

 

Cykelparkering

En undersøgelse viser, at kun 33% af borgerne i København er tilfreds med de eksisterende forhold, og kommunen vil nu kortlægge cykelparkeringen ned i detaljen for at forstå, hvor det går galt og hvorfor.

Palads bygningen må gerne rives ned til fordel for :

En Karré, tre tårne og et gårdrum med åbent kig til banegraven og en selvstændig tårnbygning nord for Vandværksviadukten. er det planen at bygge. I Stueetagerne udadvendte funktioner. I karréen opført i 24 m højde og de fire tårne i en højde på 50-100 m kontorer og måske boliger. Planerne er samlet på 75.000-81.000 etagemeter og har en bebyggelsesprocent på 400-430.

Først til mølle får først malet

By & Havn (Københavns Kommune) skriver : Priser – beboere med P-licens. Som beboer i Ørestad er det muligt at købe et parkeringskort til brug i parkeringsanlæggene. Parkeringskortet giver ikke ret til at parkere på gæste- eller korttidsparkeringspladser. Prisen for et abonnement i Ørestad City og Syd er jf. aftalen til 954,- pr md. (pr. 1/4- 2016). Prisen er uanset, om man parkerer i p-hus eller på terræn.

Med Royal Arena er p-licensen annulleret. Først til mølle får først malet princippet er indført.

Beboerne i Ørestad har af By & Havn fået besked på, at deres P-licenser ikke gælder til de godt 300 P-pladser ved Royal Arena, når der er arrangement. Det er reserverede VIP pladser.

Og 300 pladser rækker som en skrædder i helvede når der forventes 3.000 biler og 16.000 gæster. Den i forvejen godt fyldte metro skal kunne aftage 6.000 flere i timen….. Og så er der busserne og lastbilerne og alle de andre på et sted som har været et trafikkaos under hele byggeperioden.

By & Havn oplyser, at det er planlagt sådan, at erhverv kan frit bruge p-pladserne om dagen, og beboerne har dem om natten. Ellers kan P-hus butikken ikke løbe rundt. Det er vist det eneste By & Havn projekt som giver overskud, så det siger i sig selv noget om planlægningen af en ny bydel, når man tænker på en udnyttelse som svarer til en planlagt overbelagt flyafgang.

Beboerne kan ikke forvente at kunne parkere tæt på deres bolig, og er der ikke plads må de køre igen. Sådan er det i København.

Lufthavnstrafikken

Nu melder kommunen ud, at folk skal tage metroen til koncerterne, og der  kan opstå trafikproblemer, samt, at der kan opstå kødannelser til lufthavnen. Folk opfordres til at tage hjemmefra i god tid, hvis de skal nå et fly under events, og events er kommet for at blive året rundt…..

BR vil forære Christiania 20 mio. kr.

Christiania har købt Fristaden for en billig penge.

Samfundet har i den anledning for at få en aftale om normalisering måtte betale en pæn sum skattekroner, for at slippe for yderligere vrøvl. Men Fondens snabel ned borgernes lommer er ikke fjernet af den grund.

Som lommetyve om natten laver Foldschack og Fonden aftaler med EL borgmester Morten Kabell om ny tilskud til fri parkering i den barrikaderede, og efter aftalen bilfri bydel, som ikke selv har plads.

Christiania fotos

Skatteborgerne skal efter 5 år, uden en normalisering reelt har fundet sted, finansiere Christianias problem med bilparkering, som skal placeres et eller andet sted udenfor Fristaden, hvilket er absurd, taget de problemerne byen slås med på det område i betragtning.

Dernæst skal skatteborgerne betale for renovering af varme, toiletter og sti systemer, som skal sikre folks private lodder, som de først køber billigt, for derefter at få istandsættelsen betalt på det offentliges regning.

Det er absurd langt ude.

IMG_3123
Prinsessegade og Christianshavns skole

Det skal dog retfærdigvis siges, at åbningen af vognportene på Loppen, at Christiania åbner sig har været et ønske hos rigtig mange christianshavnere gennem mange år.