BY & Havn havde indtægter på + 13 mio. kroner i 2016 på parkeringsdrift

By & Havn konkurrerer med beboerparkeringen i København og tjener gode penge på forretningen.

Aarsrapport_2016_web Under punkt 5 i årsrapporten står:

By & Havn opfører, driver og vedligeholder parkeringsanlæg i Ørestad City og Ørestad Syd, på Nordre Toldbod, i Søndre Frihavn, på Marmormolen og i Nordhavn.

Selskabet har ansvaret for mere end 6.000 pladser enten i parkeringshuse eller på terræn. Heraf er de ca. 3.700 pladser i parkeringshuse og ca. 2.400 pladser på terræn.

By & Havn ejer parkeringsanlæggene, ligesom driften af hovedsageligt varetages af selskabet selv. Anlægget på Amerika Plads med mere end 800 parkeringspladser ejes dog af det 50 pct. ejede joint venture DanLink-Udvikling.

I 2016 blev endnu et parkeringshus taget i brug. Parkeringshuset, der ligger på Lüdersvej i Århusgadekvarteret, rummer 485 pladser og er det første i Indre Nordhavn.

I løbet af 2016 blev der endvidere taget en del midlertidige pladser i brug. De midlertidige pladser, der ligger i terræn, skal dække efterspørgslen, indtil der er tilstrækkeligt kundegrundlag til et parkeringshus.

I forbindelse med opførelsen af Royal Arena har By & Havn indgået aftale med Arena CPHX P/S om etablering af en parkeringsplads til arenaen. De ca. 300 parkeringspladser er beliggende øst for arenaen og er reserveret til arenaens arrangementer. By & Havns abonnementskunder og besøgende i bydelen kan benytte pladsen, når der ikke er events i arenaen. Således opnås dobbeltudnyttelse af parkeringsanlægget. Terrænparkeringen var færdig i januar 2017.

I 2016 var omsætningen på parkering på 70 mio. kr., hvilket er 13 mio. kr. højere end i 2015, svarende til en stigning på 23 pct. (De samlede indtægter var dog på 149 mio. kroner, red.)

Den stigende omsætning skyldes, at By & Havn pr. 1. oktober 2015 har overtaget parkeringskælderen på Marmormolen, og at parkeringshuset P-hus Lüders åbnede i juni 2016. Hertil kommer en generel stigning i aktiviteterne i byudviklingsområderne hen over året som følge af, at flere beboere er flyttet ind i Nordhavn og Ørestad.

Københavns Kommune har udover indtægter fra By & Havn, hvor Morten Kabell har et sæde, indtægter fra beboerlicenser og parkeringsautomater. Zoner for parkering udvides konstant, og må forventes snart at omfatte hele kommunen. Dette sidste forslag er dog skrinlagt efter at være blevet nedstemt i BR. Indtægterne oplyses ikke, men i 2012 var de 300 mio. kroner.

Den føreløse Arena

Copenhagen Arena hedder Royal Arena

Men der er ikke meget royalt over betjeningen, som er mere førerløs end den føreløse metro.

Der er dog ikke meldt om trafikkaos under præmieren, udover at Metroselskabets eget skøn på 8.000 mennesker skulle vente i op til en time på en plads i metroen. I godt vejr kan det gå, men i frostvejr, regnvejr, blæsevejr som kendetegner Ørestad, kan det godt være en udfordring, for en ikke overdækket perron rummer ikke 8.000 gæster.

Der er derimod forlydender, at cykelparkeringen har været utilstrækkelig. Det flød med henstillede cykler over alt, og nu kommer der så en udmelding, at der heller ikke er taget højde for at folk har brug for en garderobe.

Nu om dage kan man ikke ikke henstille en cykel i Ørestad uden den er i risiko for at blive stjålet. Ørestad er hårdt ramt af cykeltyve, ikke mindst ladcykler er populære. Det samme gælder tilsyneladende overtøj.

Under koncerten fik folk stjålet deres overtøj i de royale garderober, som er føreløse og ubevogtede skabe eller knagerækker som i svømmehaller, hvor man i reglen møder op forberedt på forholdene.

Fakta lyder som en vittighed : Der er plads til 16.000 publikummer. De 4.900 pladser er ståpladser, og her kan man ikke lægge tøj fra sig. Royal Arena har i alt 1.341 aflåste garderobeskabe, bokse som kendes fra en banegård eller en svømmehal, og de kan kun benyttes med en royal app til en smartphone (hvis man har sådan en). Betaling sker med MobilePay. Der findes også en mere traditionel garderobe, men den er uden opsyn og på eget ansvar. Der findes kun personale til udskænkning af den royale øl.

Først til mølle får først malet

By & Havn (Københavns Kommune) skriver : Priser – beboere med P-licens. Som beboer i Ørestad er det muligt at købe et parkeringskort til brug i parkeringsanlæggene. Parkeringskortet giver ikke ret til at parkere på gæste- eller korttidsparkeringspladser. Prisen for et abonnement i Ørestad City og Syd er jf. aftalen til 954,- pr md. (pr. 1/4- 2016). Prisen er uanset, om man parkerer i p-hus eller på terræn.

Med Royal Arena er p-licensen annulleret. Først til mølle får først malet princippet er indført.

Beboerne i Ørestad har af By & Havn fået besked på, at deres P-licenser ikke gælder til de godt 300 P-pladser ved Royal Arena, når der er arrangement. Det er reserverede VIP pladser.

Og 300 pladser rækker som en skrædder i helvede når der forventes 3.000 biler og 16.000 gæster. Den i forvejen godt fyldte metro skal kunne aftage 6.000 flere i timen….. Og så er der busserne og lastbilerne og alle de andre på et sted som har været et trafikkaos under hele byggeperioden.

By & Havn oplyser, at det er planlagt sådan, at erhverv kan frit bruge p-pladserne om dagen, og beboerne har dem om natten. Ellers kan P-hus butikken ikke løbe rundt. Det er vist det eneste By & Havn projekt som giver overskud, så det siger i sig selv noget om planlægningen af en ny bydel, når man tænker på en udnyttelse som svarer til en planlagt overbelagt flyafgang.

Beboerne kan ikke forvente at kunne parkere tæt på deres bolig, og er der ikke plads må de køre igen. Sådan er det i København.

Lufthavnstrafikken

Nu melder kommunen ud, at folk skal tage metroen til koncerterne, og der  kan opstå trafikproblemer, samt, at der kan opstå kødannelser til lufthavnen. Folk opfordres til at tage hjemmefra i god tid, hvis de skal nå et fly under events, og events er kommet for at blive året rundt…..

Kursskifte!

Direktør og bestyrelsen i København kommunes selskab Royal Arena og deres ekstravagante brug af skatteborgernes penge skal ikke kunne gentage sig, siger overborgmesteren.

Ingen skal længere kunne smæske sig med dyre vine, bade sig i spa bade på dyre hoteller, eller lege globetrottere, som direktion og bestyrelse i selskabet Royal Arena har gjort det. Men hvorfor de har handlet som de har gjort er der ikke kommet en forklaring på?

Og hvad penge til ligegyldige musikevents, hvor de ansatte formøblede pengekassen og fik et underskud på 100 mio. kroner, som blev brugt til istandsættelse af Refshaleøen. Den sag har vi ikke hørt meget om?

Copenhagen Arena er samtidig blevet til Royal Arena, som har kostet kassen for bryggeriet.

Royal Arena

Og afsløringerne fortsætter. Bestyrelsen involveret.

Det er kommet frem i en aktindsigt som Berlingske har foretaget af selskabet Arena CPHX,, at der har været et forbrug langt ud over det sædvanlige. Fest og spas og dyre vaner på 5 stjernede hoteller betalt af skatteborgerne, har fået flere til at at kalde misbruget kriminelt.

Eksempelvis løb en julefrokost for 19 ansatte på Café Victor op i 42.000 kroner skattekroner. Her drak de 12 flasker kostbar vin, syv magnumflasker champagne og 27 cocktails. 

Derudover deltog selskabets tidligere administrerende direktør, Claus Wiegand Larsen, i en 2 dages konference i Singapore til 30.000 kroner. 5.000 af dem smed han i hotellets poolbar og i restauranten på det femstjernede hotel. 

Fem mand brugte 200.000 kroner på en rejse til USA, hvor de skulle kigge på arenaer. På turen spiste også de på luksus restauranter. Kilde TV 2 Lorry.

Copenhagen Arena skulle have svinet mere end 2 millioner kroner væk af skatteborgernes penge på rejser og dyre middage, og kommunalt ansatte kontrollanter samt Kammeradvokaten skulle have sanktioneret orgierne på Restaurant Kadeau.

Det vælter ud af skabet

Lorry skriver : Direktørens team-building deltagelse i Ironman til 3.500 kroner var på skatteborgernes regning, men i 2013 var 16 ansatte også på “team-building” i Kongelig Dansk Yachtklub. Det kostede 28.000 kroner skattekroner i leje af både, og i et andet tilfælde er der brugt + 30.000 kr. på billetter til en håndboldkamp med efterfølgende spisning.