Bycykler skaber ravage

Den søvnløse borgmester Morten Kabell fra Enhedslisten tæller for tiden Æsler om natten for at falde i søvn.

Den private cykelaktør Donkey, med den orange cykel, bevæger sig for tiden ind på et markedet for bycykler, som er borgmesterens kæledægge, og iflg. Politiken skulle han se rødt, for nu er der for mange bycykler?

På Christianshavns Torv er borgerne henvist til en kælder, mens bycyklerne har fine stativer i Dronningsgade. Men hvem er brugerne af bycyklen? Næppe christianshavnere.

Kun Københavns Kommune har lov til at afsætte plads i byrummet til bycyklen. Kommunen har investeret i cykler og GoBike, som vist er gået konkurs, i cykler til plus 40.000 kroner pr. stk.

Ingeniøren om bycyklen

Bycyklen

Skal andre aktører på markedet, lidt som kommunens privatretlige selskab By & Havn, først betale (By & Havn fik arealerne gratis) for et areal, som de sikkert ikke kan tildeles, for derefter at betale for anlæg, og derefter for drift- og vedligeholdelse og, Hvor det er skatteborgerne som betaler kommunens projekt, så opnår det private  Orange Donkey næppe borgmesterens godkendelse til at konkurrere med den kommunale bycykel.

Udviklingen er et godt eksempel på, at de københavnske politikere kløjs i den ene fadæse efter den anden på københavnernes regning.

Læs Politiken

TV2 Lorry – De Radikale vil skabe plads

Det vi har sammen

Valgkampen er præget af forbavsende stilhed

En af politikernes mange visioner for København er den ny bydel Ørestad, som i 2020 efter planen skal rumme 20.000 ny borgere, 60.000 arbejdspladser, og 20.000 studerende.

Hvordan er det gået siden den blev vedtaget i 1992? Det kan vi se, men vi får ikke ret meget at vide.

Vi ved, at salget af grunde i Ørestad styrtdykkede i 2008, hvor det kun lykkedes By & Havn at sælge 15.000 etagemeter, mod 630.000 etagemeter i 2006 og 2007.

Vi ved, at i 2012 boede der 7.445 mennesker i Ørestad fordelt i 3.600 boliger, som i 2014 er steget til omkring 9.500 borgere.

Royal Arena har plads til 16.000 tilskuere

I 2017 ved vi, at mange almene boliger bliver bygget i Syd, og man får nemt det indtryk, at de skrabede almene boliger med stats- og huslejetilskud skal redde projektet? Og det kan så suppleres med en nyhed:

Københavns Kommune har iflg. Politiken sendt en anmodning til regeringen med ønske om at prøve en ny model. De almene boligforeninger skal sælge deres uudnyttede arealer til private med fortjeneste.

Uudnyttede arealer skal forstås, at en ejendom opført med statsstøtte ved ejendomssalg ikke giver boligselskabet en gevinst, som kan anvendes til andre formål. Red. Mangfoldighed i Den sammenhængende By.

På den måde bliver pengene i lokalområdet, mener Frank Jensen, og gavner beboerne, for den model får de private til bygge private boliger mellem de almene, og så får vi en blandet by.

»Vi tror på værdien af en blandet by, så vi får mere tillid til hinanden på tværs af indkomst og job. Kan vi få flere boligselskaber til at se gevinsten ved selv at få penge ind ved grundsalg til private, så de kan sætte huslejen ned og give plads til dem med små indtægter, kan vi samtidig få flere blandede boligområder«, lyder Frank Jensens (flyvske- red,) argument. 

Selskabet bag metroen havde i 2005 en gæld på 18,5 mia. hvilket var 2 mia. mere end 6 måneder før. Metrodriften var derfor dybt afhængig af et forhøjet billettilskud, og vedtagelsen af en fødelinie, som blev vedtaget i 2005.

I 2008 skulle gælden være på 20 mia. kroner, men ingen taler om gældsposten i dag. Vi ved at lufthavnen har haft en vigtig indflydelse på passagerudviklingen, i dag på 60 mio. mod de forventede 78 mio., men borgerne bliver ikke holdt orienteret om udviklingen.

Borgerene i den ny  Ørestad, som er udset til at skulle betale mere til  metroen end andre, føler sig uretfærdigt behandlet, da de skal svare By & Havn en bilafgift på 12.000 kroner om året. Københavnerne slipper med 730 kroner. Det har de uden held reklameret igennem mange år. By&Havn opererer privatretligt, og skal tjene penge på deres aktiviteter.

Kirsten Lindberg Andersen, beboer i Ørestad, kræver en forklaring af  Frank Jensen. Er Frank Jensen kun overborgmester for det  indre København, eller for byen som helhed inkl. Ørestad.

Men Frank Jensen har ikke ville forholde sig til kritikken. Han har for travlt lyder det fra rådhuset. Hans pressechef henviser til ordføren på området. P-husene i Ørestad, hvor den samme politik også gælder i Nordhavn, får bilejerne lov at betale selv krone for krone. De har selv valgt at bo og have bil. I Det man Taler Om omtales Frank Jensen som Solkonge. Han udtaler sig kun, hvis det giver ham positiv omtale.

Konklusionen, at årsagen til det skal være så vanvittig dyrt at parkere sin bil (gæsteparkering koster 34 kr. i timen)  i Københavns mest kedelige bydele Nord, City og Syd i Ørestad, er nem profit. Bydelene har snævre gader, og er ikke anlagt med p-muligheder, hvilket er helt bevidst for at tjene penge på ryggen af beboerne, og P-Husene er By & Havns eneste oversskudgivende aktivitet. Den forskelsbehandling af byens borgere har politikerne det svært ved, at tale om, men nu får de en sag på halsen.

Postgrunden som valgflæsk

Postgrunden

Lokalplanforslaget, med mange fotos af projektet,  illustrerer områdets fremtid. DSB ejendomme har netop solgt sit eget kontordomicil. Den sidste ledige ejendom.

Nu har den ny radikale anfører, i den aktuelle valgkamp, Mette Annelie Rasmussen udtalt sig om projektet :

»Vi kan se, at det tager for meget af herlighedsværdien på Islands Bryggesiden«. Hun foreslår, at kommunen sender projektet tilbage til Danica (Danske Bank) med besked om at mindske højden, som skygger for Havneparken.

»Vi skal være sikre på, at det nye passer ind, så det ikke får negative effekter for andre dele af byen. Det virker omsonst, hvis vi har investeret i en dejlig havnepark og så samtidig tillader et projekt, som tager den herlighedsværdi. Det er ikke sådan, vi gerne vil lave by«. Kilde Politiken.

Højhusene bliver mellem 60 og 115 meter høje. Lokalplanforslaget fik 203 høringssvar, og 70% var modstandere af projektet. Kun 12% skulle have været for.

Lokalplan forslaget vedtaget. Hvor der før var syv højhuse er der nu 10, og hvor det højeste før var 105 meter, er det højeste nu 115 m. Det eneste der er skrumpet er breden, som nu er mellem 21-22 meter mod 20-27 meter tidligere. EL og Radikale stemte som de eneste imod.

🎉Borgmesterføljetonen

Et harmdirrende misbrug af skatteborgernes penge på Rådhuset er afsløret i kølvandet på Anna Mee Allerslev magtmisbrug.

DR skriver :

Da den socialdemokratiske overborgmester Frank Jensen fyldte 50 tilbage i 2011, blev det fejret og betalt af kommunen. Der var en offentlig reception med 800 deltagere, og det kostede borgerne 84.198 kr. (Blev omtalt på 24/7’s sladdermagasin, Det man taler om, som sikkert kommer ind over problematikken i dag).

Kommunen har siden 2011 også betalt for tre andre borgmestres fødselsdage:

SF’s Sundhedsborgmester Ninna Thomsen holdt 40 års fødselsdag i 2016. En fest til 24.760 kr.

Den tidligere radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslevs 30 års fødselsdag i 2014 til 34.890 kr.

Og Venstres Kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslevs 40 års fødselsdag i 2012 til 70.070 kr.

Københavns borgmestre har brugt mere på sig selv end flere betaler i skat.

Sikke en omgang griseri.

Handlingerne fortjener en rød Tyr

Københavns Kommune har desuden betalt for mindst 11 andre politikeres fødselsdage, jubilæer, afskedsreceptioner og bryllupper blandt siden 2011.

I nogle tilfælde har kommunen kun lagt lokaler til. I andre tilfælde har kommunekassen også betalt for mad, drikke og personale, skriver DR.dk.

Ifølge Roger Buch, kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, ligger den praksis i randområdet af, hvad kommunalfuldmagten tillader. Det er ikke i borgernes interesse, at betale for borgmestres fødselsdage, men på Rådhuset i København er politikerne blottet for hæmninger.

I Århus og Odense betaler politikerne selv for deres private arrangementer. Hvor svært kan det være.

Tagget griseri adskiller fremover politiske skandaler fra personlig vinding.

Søvnmangel

Den skygger når jeg sover

Det står galt til i borgmester Morten Kabell’s soveværelse. En altan en etage højere oppe skygger for hans søvn, og søvnmangel har en borgmester ikke tid til. BT bringer denne forfærdelige nyhed, og vi spørger os selv om, hvormange mon er udsat for denne indgriben i privatlivets fred på Christianshavn, med det talrige antal altaner, som er klistret på snart sagt enhver ledig husfacade de sidste par år.

Projektet havde været på beboermøder gennem 2 år, hvilket Morten Kabell godt vidste, da han spurgte, da han gav udtryk for, at hans henvendelse nok ikke hjalp  noget, da projektet allerede var godkendt…..

Ny befolkningstal

Befolkningen i København

– I løbet af 2. kvartal 2017 faldt folketallet i København med 691 fra 606.057 til 605.366 personer.

– I løbet af 2. kvartal 2017 blev der født 2.479 børn og der døde 870 personer, fødselsoverskuddet blev dermed på 1.609.

– I 2. kvartal 2017 flyttede 12.645 til København og 14.912 personer flyttede fra København.

Bydelen Christianshavn har i 2017 iflg. lokaludvalget inklusive Holmen, Margretheholmen og Refshaleøen 13.085 borgere.

Københavnerliv i oktober

Ungdomsboliger på Refshaleøen

Et forslag om at indrette de gamle B + W haller med 2000 ungdomsboliger er konkretiseret af Urban Power.

Christianias hashsalg under lup

DF og Venstre ønsker en øget indsats mod døgnsalget.

Nyt projekt.

Multifunktionshus nu afløst af Projekt Dronningensgade er tænkt placeret her.

Bæredygtigt boligbyggeri på Strandlodsvej

I 2019 forventes Greensquare Garden, et projekt til 3,4 mia. kr. med 29.800 etagemeter boliger fordelt på 6 ejendomme, at stå klar. I alt bygges der 335 lejligheder på antikvitetsfirmaet Greensquares tidligere grund , heraf 20 er almennyttige.

ØICC

Bag dette ny netværk står i dag flere af Ørestads mest kendte virksomheder. Rambøll, Solstra Capital Partners, Skanska A/S, Steen & Strøm, DR Koncerthuset, HOFOR, Metroselskabet, By & Havn, Sweco, Handelsbanken, Tetris, og Ørestad

Events

Lokaludvalgene på Amager, Christianshavn og Indre By er enige, og vender sig mod flere Events i byen. Formel 1 race er ikke velkommen, og de retter henvendelse til kommunen, at Events med de mange afspærringer er ved at tage overhånd.

Vennelyst

Haveforeningen Vennelyst  langs Volden har aflåst området døgnet rundt i vintermånedrene

Indre By

Freja har sat 5 tidligere KU ejendomme til salg. Tre af ejendommene ligger Bispetorvet 1-3, Studiestræde 34 og Sankt Peders Stræde 19, og 2 i Købmagergade, nr 44-46 og nr. 50.

I København er 18 hoteller for tiden under opførelse, udvidelse eller renovering, men på trods af 4.000 flere værelser i 2021, forventes de historiske ejendommene i Købmagergade tæt på Rundetårn at være ideelle til hoteller.

Rejsekortet

Kortet skal fornys hvert 5 år for egen regning. Gebyret er for tiden kr. 50,00. Om du får penge retur, hvis du dør før udløbsdatoen, det melder historien ikke noget om.

Nørre Campus

Niels Bohr Bygningen på 52.000 m2 under opførelse er en del af Københavns Universitets Nørre Campus, hvor størstedelen af Det Naturvidenskabelige og Biovidenskabelige Fakultet skal holde til i fremtiden.

Universitetet skal rumme 3.000 til 4.000 studerende, 1.160 forskere og et teknisk og administrativt personale.

Byggeriet er forsinket 2 eller 3 år, og er fordyret med 1 milliard kroner, så der er nu opstået en disput om betalingen, og selve flytningen til Nørre Campus.

Trængslen i København

Politiken skriver den 1. oktober, at der er i 2016 er kommet 24% flere cykler på gaden siden 2008. I samme periode er bilparken steget med 18%. Hvor 45% af de daglige ture i 2014 foregik med cykel, så er andelen i 2016 faldet til 41%.

Kalvebod Brygge

DSB Ejendomme har været aktør i arbejdet med udviklingen af de tidligere godsbanearealer, hvilket har resulteret i opførelsen af SEB-banks hovedsæde, Arp-Hansens hotelkompleks Tivoli Hotel & Congress, Wakeup Copenhagen og salget til IKEA. Det oplyses, at salget af DSB ejendommen har været en lang salgsproces, og salget af Kalvebod Brygge ejendommen er en betinget købsaftale, der afventer et enkelt myndighedsforhold, samt en større omlægning af Banedanmarks ledninger i ejendommen. Salget forventes endeligt afsluttet sidst på året. Også i Genesta (køber) er der glæde over handlen. Ejendommen skal nu  gennemgå en transformation til et moderne kontorhus. Blandt andet med en helt ny facade som får markante vinduespartier. Detaljerede planer for projektets karaktertræk forventes offentliggjort i starten af 2018. Kilde Estate.

Den sammenhængende by

Valgflæsk eller boligpolitik

Flere skattepenge skal hældes i  “Den almene boligsektor”.

Hvis København og andre store byer i Danmark udvikler sig til et sted, hvor folk med små og mellemstore indkomster har svært ved at få råd til at bo, så mister landet sin sammenhængskraft, siger S formand Mette Frederiksen.

Men hvad med de borgere som slet ikke vil bo dyrt?

Pengene til nedsatte huslejer i de store byer som København, er i tusind kroners klassen, og skal tages fra de midler man netop har tilført sektoren ved at give dem billigere renter gennem en Statsgaranteret lånoptagning.

Socialdemokratiets forslag er ledsaget af et regnestykke, hvor det fremgår, at 500 millioner om året vil give en huslejenedsættelse på cirka 9.000 kroner om året i gennemsnit til alle almene boliger opført efter år 2000. Det svarer til godt 750 kroner om måneden.

Men er det ikke misbrug af borgernes penge og valgflæsk, for hvordan sikrer men sammenhængskraften ved at gøre lejeboliger 750 kroner billigere? Det svarer til, hvad nogle stiger om året, men måske boligsikringen betaler gildet.

Det fyger med analyser uden en sammenhængende mening.

 

🌈Christiania lukker 24/7 for besøg

Det forlyder i krogene, at Christiania ønsker at afspærre Fristaden, for at barrikadere sig mod de fremmede.

Fristaden har simpelthen fået nok. Det vælter ind med nysgerrige fra nær og fjern, som vil se Pusher Street.

Christianitterne vil ikke af med Pusher Street, men i stedet vil de fremover afvise både kunderne og alle andre, hvis de ikke først er forsynet med et turist- eller hashkøbervisum, eller et udenlandsk pas og betaler entré. Det er dyrt at være husejer af en skurvogn nu om dage.

Christianshavnere og andre naboer er over en vifte med i bunken sammen med andre gæster som fremover forbydes adgang til boligerne på Voldene. Hvis Vennelyst må låse af 24/24, så må Christiania osse.

Hvilke regler som skal gælde for den offentlige cykelrute vides ikke, måske en form for fysisk grænsekontrol, hvor man skal fremvise en slags kvittering på man er cyklens rigtige ejer sammen med identitetspapirer?

Fonden, som altid har ment at området var mere end åbent nok med hele 7 forskellige – pullert barrikaderede – indgange, som aftalen om normalisering kræver, da området skal være bilfrit og rekreativt, men nu også menneskefrit, skulle have indsendt en ansøgning til  Bygningsstyrelsen, som overvejer at give tilladelse.

Christianshavn en bydel i forandring