Åger og fup firmaet får konkurrence

Parkering er big business for København

Kommunens byudviklingsselskab By & Havn – også kaldt for et åger og fup firma på de sociale medier – tager rask væk 1.000 kroner om måneden i de kommunale parkeringshuse, hvor kommunen kun får omkring 700 kroner om året i beboerlicens, og kun i en afgrænset del af byen som netop er udvidet.

Betalingsringen blev ikke til noget, så nu vil EL borgmester Morten Kabell lave om på parkeringsreglerne efter salamimetoden, så den bilfri by kan realiseres alligevel, for der skal fremover betales afgift af alle som parkerer indenfor kommunegrænsen. En københavners bevægelsesfrihed begrænses til ens p-zone.

Der bliver fremover i princippet ikke plads til byens mange pendlere som skal passe deres arbejde, eller til borgernes gæster, så enten må brugere af byen København betale fuld takst, eller blive væk. De kan selvfølgelig tage bussen, men mange vil nok betakke sig for at nærme sig Hovedstaden til den pris den kollektive trafik i dag koster.

Københavnere som har bosat sig i de eksklusive boliger må føle sig taget ved næsen af Københavns røde bystyre, som med trængselsproblematikken som argument vil lukke byen af formodentlig for at sikre byen fortsat har et rødt flertal. Med ord som hyklerisk og henvisninger til Frederiksberg tilbageviser  Morten Kabell den kritik, som er fulgt i kølvandet på hans forslag.

I Ørestad og sikkert andre steder, hvor borgerne er stavnsbundet til By & Havns faciliteter krydses fingre for, at parkering i København bliver med ens regler for alle, men at tro, at parkeringstaksterne sættes ned, og ikke op, er naivt, for flere penge til det økonomisk ramte metrobyggeri skal jo komme et sted fra.

Som vi har været inde på tidligere, så er byen København er med det røde styres ihærdige forsøg med bilfri dage, høje parkerings afgifter på 31 kroner i timen, og de mange events som lukker byen af, ved at isolere byen, og byens borgere, fra omverdenen.

Metro til 25 milliarder

Den metro som kører har fået et skub i antallet af passagerer, og den har i dag omkring 61 mio. passagerer om året. Lufthavnstrafikken og de mange ny byggerier i Ørestad er årsagen. De 61 mio. passagerer har efter 10 år skabt et driftsoverskud på mellem 200 og 300 mio.

Cityringen koster nu 24,6 mia. kroner

Arbejdet med cityringen er gået i stå på grund af en konflikt om betaling for opførelse af de københavnske stationer.

Hvorvidt den kan løses hurtigt, om det koster skatteborgerne endnu en sum penge, og hvordan det ender vides ikke endnu.

Læs om fakta på TV 2 Lorry.

Bydelsplanen

Se Bydelsplanen indsendt til KK.

Christianshavnergården i Sankt Annægade på hjørnet af Ovengaden Oven Vandet vil privatisere kanalen med en terrasse på vand da ejendommen er fredet, og der kan ikke etableres andre balkoner på facaden.

Christianshavnergården ønsker privat vandterrasse i kanalen ved Sankt Annægade
Private husbåde i forskellige størrelser har altid præget kaj pladser. Hvem husker ikke Fyrskibet som gik til bunds. Udlejning beror såvidt vi ved på aftaler indgået med matriklernes ejere i et samspil med de kommunale bestemmelser.

Kanalen er ikke nok for beboerne, som vil have rettigheder som husbåde og restauranter.

Christianshavns Bådudlejning blev i 1996 til Café og bådudlejning. Det har langsomt taget til i omfang og i dag er det næsten blevet til en restauration.

 

Misundelse tager magten fra fornuften!

Er embedsværket i København drevet af misundelse til borgere som er omfattet af hjemfaldspligt.

Det synes at være tilfældet i den aktuelle sag, hvor 2  almene selskaber scorer + 200 mio. kroner, mens borgere får fuld skrue.

Embedsmændende gør folks ejendom usælgelig, stavnsbinder borgerne med risiko for de går konkurs i usælgelige boliger, mens kommunen scorer kassen. Socialdemokratiet bakker op bag beslutningen.

Uden noget forvarsel er omkring 1.200 borgere bragt i en fuldstændig absurd situation som følge af ny regler om hjemfaldspligten praktiseret af Københavns Kommune. Følg sagen på TV 2 Lorry.

Nyt hotel på Kalvebod Brygge

Arp-Hansen Hotel Group har købt det gamle Falck hus på hjørnet af Bernstorffsgade og Kalvebod Brygge. I dag en kontorejendom, som frem til 2018 skal ombygges til et hotel med 585 værelser.

Kalvebod Brygge er blevet et centrum for hoteller på havnefronten tæt på City med Mariott i front. Arp-Hansen Hotel Group åbnede det første Wakeup Copenhagen i 2009 som nabo til Tivoli Hotel & Congress Center, det næste i Borgergade, og i provinsen er et par stykker undervejs.

En morgenmadsrestaurant udover det sædvanlige med 360 graders udsigt skulle blive hotellets scoop.

Borgerne betaler 216 mio. til to boligselskaber

Hjemfaldspligten er en kommunal tilbagekøbsret.

Københavns Kommune kan efter en længere årerække købe en ejendom retur af ejeren. Tilbagekøbsprisen ligger langt under en ejendoms aktuelle værdi, men ejeren kan frikøbe sig fra hjemfaldspligten.

Det har to Boligselskaber netop gjort. To almene boligafdelinger vurderet til 279 mio. kroner er solgt af Københavns Kommune til 63 mio. kroner.

Den handel foregik på et møde den 30. marts i BR, hvor BR hævede prisen for frikøb for alle andre.

Indtil den 30. marts blev prisen for at frikøbe en ejendom baseret på den offentlige ejendomsvurdering fra 2012. Efter den 30. marts er prisen den aktuelle markedspris.

Borgere som har indgået en aftale før den 30. marts er også omfattet af de ny regler, men de gælder altså ikke de to almene boligselskaber.

 

Lig fundet i vandet ved H/F Vennelyst

Er Volden et farligt sted.

Broen til Dyssen ved H/F Vennelyst Skærtorsdag er et lig fundet tæt på Syddyssens cykelrute. Liget er en svensker som er slået fordærvet og smidt i vandet ud for H/F Vennelyst, og iflg. politiet er det formodentlig en afstraffelse for at bo ulovligt i et af områdets kolonihavehuse.

 

 

 

København, en by uden infrastruktur

Havnetunneller

Ikke kun én tunnel men to trafik tunneller kan være på vej i København. Forundersøgelserne til den langsgående tunnel er langt om længe gået igang, og nu foreslår de Radikale en tunnel mere, som skal gå fra Bispeengen til Amager, én tunnel som skal aflaste trafikken ind over Rådhuspladsen.

Det er en gåde, at politikerne i København i 4 årtier har valgt at lade den gennemkørende og kraftigt stigende trafik passere gennem Bredgade og Store Kongensgade, og over Langebro via H C Andersens Boulevard.

I de samme 4 årtier har de byget og bygget, klisteret Havnen til med kontorejendomme, hoteller og eksklusive boliger. Lufthavnen modtager flere og flere, det samme gør Amager, og pendler trafikken er helt naturligt fulgt med, en trafik en metro cityring ikke afhjælper, og aldrig kan løse.

EL, SF og S er uenige om tunnellerne, og måske denne spittelse kan få indflydelse på det kommende kommunalvalg, og byens fremtidige udvikling.

I 2017 er byen en smeltedigel af eksklusive og kostbare lejligheder, med en nærmest ikke eksisterende infrastruktur, og hvis man ikke lige bor på et luksushotel midt i byen, eller en gammel nedslidt lejlighed, så er det næsten umuligt at komme rundt i København. Hvor dette kaos finder sit leje er det svært at vide i dag.

Busbetjening

Fra søndag fortsætter linje 9A – bussen til Christianshavn og Holmen – til Refshaleøen, og beboerne på især Margretheholmen får en hurtigere adgang til havnerundfarten ved Nyholm, institutionerne i Prinsessegade og metro.

Desværre løser den ikke op for den manglende busbetjening i Aladdin, hvor mange af beboerne har rigtig lang gåafstand til et stoppested. Fra at have en lokal betjening, er bussen tilsyneladende flyttet ud i Prinsessegade for altid.

Linje 37 får vendeplads på Forlandet ved Amagerværket.

Posthusgrunden

Lokalplan sendes i Høring

Posthusgrunden bliver et nyt byggeprojekt med primært kontorer centralt beliggende i København. EL kristiserer projektet for manglende almene boliger, hvor projektet hovedparten afbyggeriet er afsat til kontorer. 80% af projektet er erhverv. De almene boliger udgør den krævede 1/4 af boligerne, og opfylder Københavns Kommunes krav.

Projektet kommer sikkert til at passe godt ind i de eksisterende omgivelser, omgivet af hoteller og domiciler, som til gengæld ikke passer godt med de behov byen har, eller havde, på Kalvebod Brygge.

Det er for sent at ændre på indretningen af Kalvebod Brygge, som det er med de fleste projekter i Havnen, så projektet er blevet lidt ligegyldigt for alle andre dem som skal bo – alment eller ej – og arbejde på stedet. Der er ikke plads til biler, og vist ikke megen plads til cykler heller. Som arbejdsplads ligger Posthusgrunden tæt på Hovedbanegården, og mere er der vist at sige om det byggeri.

Det er efterhånden en deprimerende oplevelse at bevæge sig rundt i det indre København.